Galleri: 1. verdenskrig sender ubåde i krig

Under 1. verdenskrig melder en ny fare sig fra havets dyb. Ubåde ændrer søkrigens spilleregler med et slag. Se ubådens udvikling i billeder fra den spæde start til kæmpefartøjet under den kolde krig. Hvis du har problemer med at se galleriet, så tryk F5 eller "opdater".

1. september 2014 af Esben Mønster-Kjær

Chokangreb fra ubåd skød ubådskrigen i gang

En koldblodig kaptajn, seks torpedoer og 1.459 døde britiske søfolk beviste i september 1914, at ingen skibe kunne vide sig sikre mod de nye jægere i dybet.

Læs hele artiklen fra Historie nr. 14/2014 om ubåden U-9's angreb, der indvarslede en helt ny æra for søkrigsførsel.

NB! Du skal have en profil på Historie for at downloade artiklen. Det er gratis at oprette og tager kun et øjeblik. Når du klikker på downloadknappen får du mulighed for at oprette en profil.

Amerikaneren David Bushnell fremstillede den første operationelle ubåd. Under den amerikanske uafhængighedskrig skulle hans pedeldrevne fartøj Turtle fastgøre en sprængdladning til et britisk krigsskib i 1776, men operationen slog fejl.
Den franske flåde udviklede i 1863 ubåden Le Plongeur, der blev drevet frem af trykluft. Rækkevidden på sølle ni km gjorde fartøjet ubrugeligt i praksis, men udformingen af dets skrog var inspiration for ubåden Nautilus i Jules Vernes "En verdenskomsejling under havet".
Under den amerikanske borgerkrig sænkede sydstaternes Hunley et fjendtligt krigsskib i 1864. Våbnet var en sprængladning fastgjort i ubådens forstavn. Efter angrebet forsvandt Hunley sporløst, og dykkere fandt først ubåden hvilende på havbunden i 1995.
Den amerikanske USS Holland fra år 1900 var den første ubåd, der havde en elektromotor til sejlads i dybet og en forbrændingsmotor til brug på overfladen. Kombinationen skulle blive klassisk. Holland var bevæbnet med torpedoer og kunne afskyde dynamit med en trykluftkanon.
Tysklands UB III blev den mest succesfulde ubådstype under 1. verdenskrig. 89 nåede i tjeneste, og de sænkede til sammen over 500 allierede skibe. Fartøjet var så vellykket, at kun detaljer var forbedret i de ubåde, tyskerne brugte ved 2. verdenskrigs udbrud.
Under 2. verdenskrig udviklede japanerne undervands-hangarskibet I-400. Denne 122 m lang kolos kunne medbringe tre vandflyvere til brug i bombemissioner. Ubåden var dog først klar til brug i 1944, hvor Japan for længst havde tabt kampen om Stillehavet.

Måske er du interesseret i...

Læs også