Under 1. verdenskrig var luftkrig stadig et nyt fænomen. De første kampfly fik blot påmonteret et maskingevær og blev sendt i luften, hvor de skulle forsøge at få ram på fjendens fly.

© Ullstein Bild

Hvem var historiens første flyver-es?

Hvilken kamppilot blev historiens første flyver-es?

19. december 2016 af Emrah Sütcü
Begrebet “flyver-es” – en pilot, som har skudt et stort antal fjendtlige fly ned – blev for allerførste gang brugt under 1. verdenskrig om den franske pilot Adolphe Pégoud.

Han havde meldt sig som frivillig til det franske luftvåben ved krigens udbrud og skød i februar 1915 to fjendtlige, tyske fly ned, mens han tvang et tredje til at nødlande. 

To måneder senere skød Pégoud yderligere to fjender ned med sit Nieuport 10-fly, og samme sommer tilføjede han et sjette offer til sin liste over besejrede fjender.

Himlens konge

De franske aviser flød over med lovord og hyldede den allerede berømte og populære Pégoud som “roi du ciel” – himlens konge. Én avis kaldte ham “l’As” – Esset.

Dette kaldenavn blev hængende og udviklede sig hurtigt til et synonym for en effektiv kamppilot. 

Begrebet blev også adopteret af briterne og tyskerne, som indtil da havde kaldt deres største lufthelte for “star-turns” og “Überkanonen”.

Esset blev dræbt af eleven

Pégoud fik kun lov til at være lufthelt i få måneder, for allerede i august 1915 blev den 26-årige pilot skudt ned. 

Ironisk nok var hans overmand tyske Walter Kandulski, som havde gået på netop Pégouds flyveskole. 

Da tyskeren opdagede navnet på sit offer, smed han i respekt en bårekrans ned over nedstyrtningsstedet.

Pégoud fløj flere franske fly, men var især effektiv i sin Nieuport 10-maskine.
© Library of Congress

NIEUPORT 10

  • Længde: 7,09 m
  • Vingefang: 8,20 m
  • Vægt: 409 kg (tom)
  • Topfart: 140 km/t.
  • Tophøjde: 4,57 km
  • Motor: 80 hk

Måske er du interesseret i...

Læs også