Det australske krigsskib HMAS Perth blev sænket af japanerne i 1942. Vraget var undersøisk gravsted for op mod 300 besætningsmedlemmer, men i sommers kunne bl.a. The Guardian afsløre, at gravrøvere har været på spil og fjernet store dele af vraget. 

© Public Domain

Kyniske gravrøvere smadrer skibsvrag fra 2. verdenskrig

Kobberledninger og bronzeskruer repræsenterer så høj økonomisk værdi, at skattejægere fra en række sydøstasiatiske lande ser stort på de afdøde soldaters ret til gravfred.

7. november 2017 af Pernille Mogensen

Besætningsmedlemmer på skibe, der ofte er forklædt som fiskekuttere, kulegraver havbunden ud fra den malaysiske, Indonesiske, og singaporeanske kyst.

Skibene er registrerede i lande som Cambodia, Kina og Malaysia og har radarer, dykkere og eksplosiver om bord.

Håbet for besætningsmedlemmerne er at finde resterne af de over 100 amerikanske, australske, hollandske og japanske krigsskibe, der forliste i bl.a. det Sydkinesiske Hav under 2. verdenskrig.

Ikke abonnent? Få bladet her:

Vragdele sælges som skrot

Men det er ikke skibsvragenes historiske værdi, der appellerer til besætningsmedlemmerne og deres kaptajner. Det er derimod den pris, som skibsvragenes kobber-, bronze- og andre metaldele kan sælges for, når vraget er bjerget i land.

Det skriver det britiske medie The Guardian, der også kalder praksissen ulovlig, fordi skibsvragene defineres som krigsgrave, der skal sikre de afdøde soldater gravfred.

Eksperter vurderer ifølge avisen, at tendensen især har været udbredt det sidste halvandet år, og at op mod 40 krigsskibe allerede er enten ødelagte eller fuldstændig fjernet fra havbunden som følge af gravtyveri.

Sådan foregår tyveriet:

1. Når metaljægerne har fundet et vrag på havbunden, sender de dykkere ned til det.

2. Dykkerne placerer sprængladninger på vraget, så det brydes i mindre dele, der er lettere at transportere og bjerge i land.

3. Når vraget er sprængt i stumper og stykker, bjerges de store stykker metal op på skibets dæk med brug af fx en kran.

Problemet vil vokse

Der er i dag tvivl om, hvor store økonomiske fordele, der er forbundet med den undersøiske gravjagt, fordi omkostningerne forbundet med at bjerge skibene ofte er høje.

I avisen vurdereres det dog, at omfanget af den ulovlige skattejagt højst sandsynligt vil stige i fremtiden, fordi det tekniske udstyr, der gør det muligt vil blive både billigere og bedre med tiden.

Ifølge avisen har USA sendt en delegation til Indonesien for at beskytte de amerikanske krigsskibe. 

Måske er du interesseret i...

Læs også