Piloten fløj som regel så lavt, at passagererne kunne nyde udsigten over fx byer.

© Madison Press

Hvorfor byggede Nazityskland zeppelinere?

Allerede under 1. verdenskrig viste luftballoner sig uegnede til krig, så hvorfor støttede Hitler udviklingen af zeppelinere?

12. september 2016 af Jannik Petersen
Nazisterne havde ikke krigsførelse i tankerne, da de i 1934 støttede Zeppelin-fabrikken med to millioner rigsmark. I stedet ville Tysklands nye magthavere bruge de enorme luftskibe til propaganda. Året efter overtog et selskab med Hermann Göring i spidsen driften af Tysklands største luftskib, Hindenburg.

Luftskibet var det hurtigste transportmiddel

Nazisterne kunne bruge Hindenburg til at vise, at Tyskland igen var en stormagt med avanceret teknologi, for luftskibet var datidens hurtigste og mest luksuriøse transportmiddel til lange rejser.

Kun de rigeste havde råd til at krydse Atlanterhavet i luftskib, mens de nød god mad og en cigar i rygerummet og tog et bad i brusekabinen, som giganten også var udstyret med. 

Hindenburg brændte i 1937

Hindenburg fik store hagekors malet på halefinnerne og hang fx i luften over stadion under De Olympiske Lege i Berlin i 1936. Kæmpen fløj også hen over heilende folkemængder under nazisternes partimøder i Nürnberg.

Propagandaeffekten gik bogstavelig talt op i røg, da Hindenburg brændte i 1937. 

Fart og luksus gav luftskibe et forspring

For at mindske luftmodstanden lå passagerernes kahytter og spisesal inde i bugen på Hindenburg.
  • Længde 245 m
  • Diameter 41 m
  • Passagerer maksimalt 72
  • Topfart 135 km/t.

Klik på ikonerne, og bliv klogere på indretningen af Hindenburg.

Måske er du interesseret i...

Læs også