De kinesiske flykaprere havde udset sig Miss Macao som mål, et amfibiefly af typen PBY-5a Catalina. Flyet, som medbragte 24 passagerer, var på vej til Hongkong, da det blev kapret.   

© Getty

Amatører stod bag verdens første flykapring

I 1948 får tre kinesere ideen til verdens første kapring af et civilt fly: De vil kapre vandflyet Miss Macao og stjæle de ti kg guldbarrer, som de tror er om bord. De brutale amatørforbrydere har dog overset en detalje – hvis man skyder piloterne, hvem skal så flyve flyet?

30. november 2016 af Safia Aoude

“Gør, hvad jeg siger! Ellers skyder jeg!” – med disse ord bliver verdens første flykapring indledt fredag den 16. juni 1948. Det er også de sidste ord, som luftkaptajn Dale Cramer hører, inden flykapreren trykker på aftrækkeren og sender tre kaliber 38-kugler ind i pilotens­ hoved.

Kaprerne vil lande i rismark

En time forinden gør 24 passagerer sig klar til at gå om bord i Miss Macao, en af to stolte maskiner i det nystartede asiatiske flyselskab Cathay Pacific Airways. Maskinen flyver i rute mellem den portugisiske koloni Macao og den engelske kronkoloni Hongkong.

Blandt passagererne befinder sig tre kinesere, der har en plan; de vil tvinge piloten til at lande et andet sted end i Hongkong, og så vil de stikke af med de ti kg guldbarrer, som de har hørt, at en gruppe prominente kinesiske passagerer har med om bord i flyet.

Flykaprernes leder, Chio Tok, har en smule kendskab til flyvning med vandflyvere. Sammen med ham border to kinesere fra hans landsbyklan Miss Macao.


Den ene, Wong Yu, har forberedt en egnet landingsplads til det kaprede fly i sin families oversvømmede rismark i området mellem Macao og Hongkong. Han er panikslagen, både over det planlagte røveri og fordi det er første gang, at han skal sidde i et fly.

Knapt 15 kilometer fra Macao og få minutter efter start rejser banditternes leder, Chio Tok, sig fra sin plads og styrer mod døren til cockpittet.

Den er ikke låst, da endnu ingen har forsøgt at kapre et civilt fly. Heller ingen af passagererne er blevet undersøgt før flyafgangen; derfor er det ikke noget problem for kaprerne at medbringe skydevåben i lommerne.

Chio Tok trækker en Smith & Wesson-revolver op af lommen og sparker med et brøl cockpitdøren op.


Under den stadige brummen fra flyets propeller truer Chio Tok kaptajn Dale Cramer med pistolen og byder ham at ændre kurs.

Det vil kaptajnen ikke høre tale om! Chio Tok trykker på aftrækkeren – tre hurtige smæld, og kaptajn Cramer synker livløst sammen over sine instrumenter. Andenpiloten Ken McDuff bliver ramt af en af kuglerne og falder bevidstløs om.

Radiotårn lytter med på dramaet

Radiotårnet i Hongkong hører med gennem skrattende radiokontakt, da Chio Tok i raseri trykker på aftrækkeren. De lytter hjælpeløse til andenpilotens råben og skrigene fra de panikslagne passagerer.

Kaprernes plan viser sig at være meget lidt gennemtænkt. For i 1948 er autopiloten endnu ikke opfundet, og i samme øjeblik kaptajnen synker sammen over styregrejet, styrtdykker flyet. Sekunder senere rammer det udmundingen af den brusende Pearl River mellem Macao og Hongkong.­

Af flyets 27 passagerer og besætningsmedlemmer overlever kun én: kapreren Wong Yu. Han havde spændt sig fast med sikkerhedsselen lige fra afgang, og det redder nu hans liv.


Da flyet med et brag rammer vandet, slynges han sammen med sit sæde ud af flyet og i vandet, hvor han bliver samlet op af en lokal fisker, der er det eneste øjenvidne til styrtet.

Kapringen er et juridisk problem

Efterforskningen viser, at Wong Yu kender lederen, Chio Tok, hvis stemme flyvelederne hørte i cockpittet.

Politiet konkluderer, at han var en af kaprerne. Men de britiske myndigheder kan ikke blive enige med sig selv om, under hvilken paragraf han skal straffes.

Forbrydelsen er jo sket om bord på en britisk indregistreret flyvemaskine, mens den befandt sig i internationalt luftrum.

Macaos portugisiske myndigheder vil overdrage Wong Yu til retsforfølgelse i Hongkong, mens de engelske myndigheder i Hongkong har deres tvivl om, hvorvidt der er beviser til at få Wong Yu dømt.

Først efter tre års fængsel beslutter de portugisiske myndigheder at løslade Wong Yu og sende ham tilbage til det kinesiske fastland, hvor han stammer fra, uden at der bliver afholdt en retssag.

Om bord på Miss Macao befandt sig flere velhavende kinesere. Rygterne har lige siden 1948 villet vide, at det var deres pårørende, der sørgede for, at Wong Yu kun fik lov at nyde sin frihed i kort tid. Få uger efter løsladelsen blev han af de kinesiske myndigheder rapporteret myrdet. 

Måske er du interesseret i...

Læs også