Mata Hari lod klæderne falde under dansen.

© REX Features/IBL

10 tidlige sexsymboler

I dag er vi omgivet af sexsymboler i massemedierne. Men hvordan opstod begrebet? Hvem var de første filmstjerner, der opnåede international berømmelse på deres seksuelle udstråling?

18. august 2017 af Kjetil Johansen

Eksisterede der overhovedet nogle sexsymboler før filmstjerner som Marilyn Monroe, Jayne Mansfield og Brigitte Bardot? Svaret er ja. Og de tidligste af dem var ikke nødvendigvis mere uskyldige end de "sexbomber", der dukkede op på det hvide lærred i efterkrigstidene. Flere af det tidlige 1900-tals kendisser chokerede deres samtid ved at fremvise blottet hud og uden skam spille på deres seksualitet.

Til alle tider har der eksisteret optrædende og atleter, der har skabt sig et navn på deres seksuelle udstråling. Et eksempel er kurtisanerne i 1700-tallets London, der reklamerede for sig selv ved at få kopier af deres portrætter trykt og distribueret. Navne som Kitty Fisher, Fanny Murray og Nancy Dawson pirrede og fascinerede offentligheden.

Kejserlig skønhed

Men selvom seksualitet således altid har solgt, så kunne den næppe være kommet til at dominere vores kultur på samme måde som i 1900-tallet, hvis det ikke havde været for fotografiets gennembrud. I begyndelsen var det meget få navngivne personer, der fik deres billeder trykt i en avis. Det overgik faktisk kun personer, der havde en meget fremtrædende plads i samfundet. De havde sjældent den store sexappeal, men en undtagelse, der blev beundret verden over for sin skønhed, var kejserinde Elisabeth af Østrig (1837–98), bedre kendt under kælenavnet Sissi.


Da hun var en sky person, undgik hun gerne offentlighedens søgelys. Alligevel blev hun modeikon og symbol på kvindelig skønhed. Af sin samtid blev hun kaldt "verdens smukkeste kvinde". Hun var sig bevidst om dette image. Efter at være fyldt 32 år nægtede hun at stille op til flere portrætfotografier. På den måde ville hun forblive en udødelig skønhed i folks bevidsthed.

Eksotisk dans

En optrædende, der tidligt forstod at anvende fotografier til at markedsføre sig selv, var den hollandske danserinde Margaretha Zelle, bedre kendt som Mata Hari. Hun blev berømt for sine eksotiske danseforestillinger, der osede langt væk af sex. I 1905 debutterede hun som danser på Musée Guimet i Paris.

SLAVERNE FRIKENDT VED AMERIKANSK DOMSTOL

Mata Hari udgav sig for at være en javanesisk prinsesse, der fremførte en hellig hinduistisk dans. Under dansen klædte hun sig lidt efter lidt af, hvilket skabte sensation.

Mange af hendes beundrere så hende dog aldrig danse live, men måtte nøjes med de fotografier, der var i cirkulation, hvor stjernen var afbildet i tynde, næsten gennemsigtige, scenekostumer. Til en af sine venner betroede hun: "Jeg blev aldrig nogen god danser. Publikum kom fordi jeg var den første, der vovede at optræde nøgen."

Marlene Dietrich i herretøj i filmen Morocco fra 1930.

© Everett Collection/IBL

10. Marlene Dietrich utfordrede normerne 

Hun slog igennem i rollen som kabaretsangerinden Lola-Lola i filmen Den blå Engel fra 1930. I flere film samarbejdede hun med instruktøren Josef von Sternberg, der fik hende etableret som glamourøs femme fatale. Alligevel var hun et ret atypisk sexsymbol med sit androgyne udseende og dybe stemme. Marlene Dietrich var aldrig yndig og feminin på den klassiske måde. I stedet spillede hun tit på kontrasterne mellem det mandlige og det kvndelige og optrådte gerne i herretøj.

KVINDERNE PÅ TRONEN

Dermed udfordrede Dietrich, der selv var biseksuel, den heteroseksuelle norm. Et klassisk eksempel er filmen Morocco (1930), hvor hun spiller en kabaretsangerinde i kjole og hvidt. I et nummer går hun ned blandt publikum og kysser en kvindelig tilskuer.

Ramon Novarro på en fanplakat fra 1922.

9. Ramon Novarro – En legesyg Latino Lover

Ramon Novarro var en ung mexicaner, der fik sin chance da filmproducenterne søgte nye latino lovers i kølvandet på Rudolph Valentinos succes. Novarro fik hurtigt placeret sig som en solid nr. to i feltet. Foruden udseende havde han personlighed og karisma. Selvom han gerne blev sammenlignet med Valentino, så var de to ret forskellige. Modsat sit fyrrige forbillede, så var Novarro mere flirtende og legesyg. Hans store gennembrud kom med hovedrollen i Ben Hur fra 1925 hvor han fik en chance for at vise sine muskler. Novarro fortsatte med at lave film og tv frem til 1960'erne. 

Mae West med W.C. Fields i My Little Chickadee fra 1940.

8. Mae West blev arresteret for et teaterstykke

Mae West startede sin karriere på teaterscenen. Hendes første rolle på Broadway var et stykke, hun selv skrev, producerede og instruerede. Stykket hed Sex, og efter 375 forestillinger blev hun arresteret for "at have fordærvet ungdommens moral". West blev idømt ti dages strafarbejde eller bøder på 500 dollars. Men skandalen gjorde hende samtidig berømt.

HVOR BRUGTE MAN FØRSTE GANG FALDSKÆRMSJÆGERE?

Da hendes filmkarriere kom i gang i 1932, var hun allerede fyldt 38. Men West beviste hurtigt at selv modne kvinder kunne blive sexsymboler. Som hun selv udtrykte det: "Hvis man har personlighed, behøver man ikke være nøgen."

West blev de frække, seksuelle hentydningers mester. Mest berømt er hun for replikken: "Er det en revolver, du har i lommen, eller er du bare glad for at se mig?", fra filmen Lady Lou (1933). Fra 1950'erne skiftede hun over til mest at optræde i shows på natklubber, og medvirkede kun i nogle få film.  

Clark Gable i filmen Honky Tonk fra 1941.

© Everett Collection/IBL

7. Clark Gable – både mand og dreng

I midten af 1930'erne havde Clark Gable etableret sig som Hollywoods største mandlige skuespiller. Men så sent som i 1931 affærdigede producenten Darryl F. Zanuck ham efter en prøvefilmning med ordene: "Han har for store ører og ser ud som en abe."

Publikum elskede ham dog. Ikke mindst kvinderne. Især hans rolle som Rhett Butler i Borte med Blæsten skabte opmærksomhed.

Hans kollega Doris Day ramte formodentlig hovedet på sømmet, da hun forklarede hvorfor så mange kvinder fandt Gable uimodståelig: "Han har en meget tydelig maskulinitet, men har samtidig bevaret meget af barnet i sig. Han er både mand og dreng på samme tid. Det er denne kombination der har enorm effekt på kvinder", bemærkede Doris Day.

Asta Nielsen blev et sexsymbol allerede i 1910.

6. Asta Nielsen – filmverdens første sexsymbol

Filmhistoriens første store sexsymbol var faktisk dansk. Asta Nielsen blev en stor international stjerne i 1910'erne. Særligt i Tyskland, hvor hun kort og godt blev "Die Asta".

Hendes gennembrud kom med Afgrunden (1910), som indeholdt en erotisk ladet dansescene, der vakte stor furore. Det var en vovet, omend påklædt, bondagescene.

EDISON MOT TESLA: ELEKTRICITETENS MESTRE HADEDE HINANDEN

I scenen står Astas mandlige medspiller, Poul Reumert, bundet ved en pæl, mens hun cirkler rundt om ham i en æggende dans. Bl.a. stryger hun bagdelen mod sin 'dansepartner'. Scenen var for stærk kost og blev klippet ud i flere lande.

I hele sin karriere spillede Asta Nielsen ofte passionerede kvinder, der gik en tragisk skæbne i møde. Også hendes tyske film Die freudlose Gasse blev censureret.

I filmen It spillede Clara Bow en ekspeditrice, der flirter med chefen.

© Everett Collection/IBL

5. Clara Bow – stjernen der havde "det"

 I 1927 opstod et nyt, populært begreb i det engelske sprog – "It". Det blev taget direkte fra en filmtitel, og blev brugt om personer, der havde en uimodståelig tiltrækningskraft. I filmen It fra 1927 spillede stjernen Clara Bow en ekspeditrice i en undertøjsafdeling, der lægger an på sin chef. Både det og filmen var en succes.

Efterfølgende blev hun markedsført som "The It-Girl", selvom det ikke var hendes første filmrolle. Hun havde arbejdet i filmindustrien siden 1921, og samme år som It havde premiere, medvirkede hun også i den oscarbelønnede Wings.

Ofte spillede hun roller som var typiske for 1920'ernes amerikanske kvindeideal.

I samtiden blev de kaldt for flappergirls – unge kvinder med kort hår og korte kjoler, der brød med konventionerne og tog for sig af livet. Også når det gjaldt romantik og sex.

Douglas Fairbanks spillede Don Juan i 1934. 

© Everett Collection/IBL

4. Douglas Fairbanks – atleten

En af stumfilmens største mandlige stjerner var Douglas Fairbanks. Han satte kvindehjerter i brand med sin virile, atletiske krop. Han var også charmerende og tiltrækkende på den måde, amerikanerne gerne kalder "dashing".

Med sin maskuline udstråling blev han filmhistoriens første actionhelt takket være roller i film som Zorros kendemærke (1920), Robin Hood (1926), Den sorte Pirat (1926) og Jernmasken (1929).

MADAME TUSSAUD: FORRETNINGER VID GUILLOTINEN

I disse fik Fairbanks rig lejlighed til at demonstrere sin fysiske formåen. Han klatrede, fægtede og svingede sig fra væg til væg med diverse draperier og lysekroner.

I nærbilledet fremviste han sit andet store fortrin – det blændende og ikoniske smil.

Theda Bara spillede rollen som Kleopatra i 1917.

3. Theda Bara var den første vamp

Theda Bara debutterede på film i 1914, og medvirkede i mere end 40 film frem til 1926. I midten af sin karriere blev hun regnet for en af verdens største filmstjerner.

Hun indførte en ny karakter på lærredet: Vamp'en. Det var en seksuelt aggressiv variant af den klassiske stereotyp femme fatale. En vamp vidste, at hun kunne forføre; hun ønskede at gøre det og nøjede sig ikke bare med tanken.

Bara optrådte gerne i meget afslørende kreationer, ofte kreeret af hende selv. Flere af disse kostumer, fx nogle af dem hun bar i filmen Kleopatra (1917) ville blive anset for vovede også i dag.

På den måde blev hun også en kontroversiel stjerne. Ikke sjældent blev hun fordømt fra prædikestolen i amerikanske kirker.

Til sidst blev Theda Bara træt af at spille vamp. Hun forsøgte at etablere sig som en seriøs stjerne, men i dag huskes hun kun for sine tidligere roller.

Pola Negri måtte ofte spille en mystisk skønhed fra Europa i sine Hollywoodfilm.

2. Pola Negri spillede mystisk europæer

Pola Negri blev født i Polen og udfordrede Theda Baras solide position som filmbranchens største vamp med sin banebydende rolle i den tyske Die Bergkatze (1921). Hun flyttede siden til USA og var for en tid Hollywoods bedst betalte skuespillerinde. Hun fik ofte rollen som den mystisk udseende europæiske skønhed.

I filmen Sheiken spillede Rudolph Valentino over for Agnes Ayres.

© Getty

1.Rudolph Valentino døde ung

Et af alle tiders største sexsymboler bar navnet Rodolfo Alfonso Rafaello Pierre Guglielmi di Valentina D’Antonguolla. Men det var der ikke plads til på en filmplakat, så han måtte nøjes med Rudolph Valentino.

Det var først og fremmest en sensuel tangoscene i De fire Ryttere (1921), der forvandlede ham til det kvindelige biografpublikums våde drøm. Andre (mænd) var mere skeptiske med hensyn til den italienskfødte førsteelsker.

TULIPANER VAR SKYLD I DEN FØRSTE FINANSBOBLE

Valentinos mest kendte indsats er titelrollen i Sheiken fra 1921, hvor han bortfører og forfører, den viljestærke lady Diana Mayo.

Intet er dog så godt for ens status som legende som at dø ung, på toppen af karrieren. Det er Rudolph Valentino et klassisk eksempel på. Han døde uventet i 1926, kun 31 år gammel. Tusindvis af kvinder flokkedes til hans begravelse, der endte i det rene kaos. Beredent politi måtte rykke ud for at skabe orden i gaderne igen. 

Måske er du interesseret i...

Læs også