RMS Titanic

13 uheldsvangre skibsforlis

Den menneskelige faktor har ofte spillet en afgørende rolle ved historiske skibsforlis. Læs om Titanic, Vasa og 11 andre katastrofer.

22. oktober 2010 af Hans Henrik Fafner

Den menneskelige faktor har ofte spillet ind ved historiens skibsforlis, og hvad enten det var kold kynisme eller ubetænksomhed på det forkerte tidspunkt, tog ulykken i mange tilfælde et uoverskueligt omfang…

Her har vi samlet 13 af de mest uheldssvangre forlis.

Det hvide skib: Tronfølgeren druknede

Det Hvide Skib synker i den engelske kanal nær normandiets kyst, 25. november 1120.

Den unge prins William havde lånt Det Hvide Skib til at sejle sig og sit følge på 300 hjem til England i november 1120. Alle drak tæt, for året forinden havde de været med til at besejre Frankrig, og besætningen var også svært beruset. Der opstod derfor kaos, da skibet midt om natten stødte på en klippe ud for den nordfranske kyst. På nær en slagter fra Rouen omkom alle i bølgerne.

Efter katastrofen smilte kong Henry 1. aldrig igen. Han forsøgte at få sit eneste andet legitime barn, Mathilde, anerkendt som tronfølger, men uden held, og fire år efter kongens død i 1135 blev England kastet ud i borgerkrig.

Vasa: De turde ikke sige det til kongen

Vasa-skibet blev bjærget i 1961 og kan nu ses på Vasa-museet i Stockholm.

Utilstrækkelig ballast og meget højt tyngdepunkt var årsagen til, at skibet Vasa kuldsejlede og sank på sin jomfrurejse i 1628, mindre end en sømil efter afsejlingen fra Stockholm.

Byggeteknikerne havde set problemet allerede i havnen, men kong Gustav Adolf var så ivrig efter at se skibet slutte sig til den svenske østersøflåde, at ingen turde fortælle kongen om skibets problemer.

HMS Victory: Flagskibet forsvandt sporløst

HMS Victory sank i oktober 1744.

Allerede ved søsætningen af den britiske kanalflådes flagskib HMS Victory i 1740 gjorde skibsbyggere opmærksom på, at en konstruktionsfejl gjorde det vanskeligt at styre skibet i hårdt vejr. Da flåden i oktober 1744 var på vej ind i Den engelske Kanal blev den mødt af en brandstorm, og den 4. mistede de øvrige skibe kending med Victory.

Først i 2009 fandt marinearkæologer to af skibets bronzekanoner, mere end 80 kilometer fra hvor englænderne dengang troede, det var gået ned med mand og mus.

HMS Guardian: Langtur med synkefærdigt skib

HMS Guardian ramte juleaftensdag 1784 et isbjerg. Mirakuløst nåede skibet derefter at sejle over 2000 km.

Juleaftensdag 1784 løb HMS Guardian på et isbjerg i den sydlige del af Stillehavet. Med et stort hul i boven kunne det engelske skib synke når som helst, men kaptajn Edward Riou besluttede at satse på at nå land.

På ni uger tilbagelagde skibet de 2100 kilometer til Cape Town, hvor Riou sejlede det på grund.

Kannibalerne fra Méduse

Jean Louis Théodore Géricault: Radeau de la meduse

En inkompetent kaptajn var af politiske grunde udnævnt til kaptajn på den franske fregat Méduse, og på turen til Senegal gik det galt. 2. juli 1816 løb Méduse på en sandbanke 50 km ud for den afrikanske kyst.

Da det blæste op til storm blev Méduse mandskab og passagerer evakueret – nogle i to redningsbåde og 146 kvinder og mænd på en tømmerflåde. Men da det gik op for kaptajnen, at de to joller ikke kunne trække flåden kappede han linerne og overlod flåden til sin egen skæbne, næsten uden forsyninger. Kun 15 passagerer var tilbage, da flåden ved et tilfælde blev fundet den 17. juli - de havde overlevet ved kannibalisme.

SS Central America: Guldfeber

J.J. Childs: SS Central America går ned 1857.

Da hjuldamperen SS Central America gik ned i en orkan ud for South Georgia 12. september 1857, tog tidens økonomiske krise, Panikken af 1857, endnu en nedtur.

Skibet havde nemlig 14 ton guld i lasten, medbragt direkte fra Californiens guldfeber, og tabet skabte ny tvivl om regeringens evne til at dække den allerede svækkede dollar med sine guldreserver. Omkring 400 af de 578 passagerer mistede livet.

USS Cairo: Første torpedooffer

J.J. Childs: USS Cairo på Mississippifloden, 1862.

Under den amerikanske borgerkrig (1861-65) var den armerede kanonbåd USS Cairo med til at rydde miner i Yazoofloden, en biflod til Mississippi.

Under arbejdet affyrede ukendte gerningsmænd 12. december 1862 en torpedo mod Cairo, som sank på stedet. Båden blev historiens første krigsskib, som blev fældet af en elektrisk torpedo.

SS Sultana: I attentatets skygge

SS Sultana

De store dampkedler eksploderede, da hjuldamperen SS Sultana 27. april 1865 var på vej nordpå ad Mississippifloden. Den havde tilladelse til at føre 376 passagerer, men ombord var omkring 2.400 – de fleste soldater på vej hjem fra borgerkrigen.

Omkring 1800 omkom, enten i eksplosionen eller i det iskolde flodvand. Katastrofen fik ikke stor opmærksomhed, fordi den indtraf knap to uger efter attentatet på præsident Abraham Lincoln.

SS Gothenburg: De døde med bælterne på

SS Gothenburg

I februar 1875 grundstødte passagerskibet SS Gothenburg på koralrevet Great Barrier Reef. Skibet begyndte at synke, og i stormen var det umuligt at få redningsbåde i vandet.

Mens hajerne kredse om skibet, begyndte passagerer at springe overbord for at svømme i land. Mange havde hele formuen i guldstykker i bælter omkring livet, og de med de tungeste bælter gik til bunds med det samme.

RMS Titanic: Manglede redningsbåde

RMS Titanics stævn set fra det russiske MIR I undervandsfartøj.

Da RMS Titanic sank på sin jomfrurejse over Atlanten 15. april 1912, overlevede kun 710 af 2.227 ombordværende.

Skibets redningsbåde havde kun kapacitet til 1.178, men dette var faktisk mere end hvad loven krævede. På det tidspunkt angav engelsk lovgivning nemlig skibets redningskapacitet efter dets tonnage og ikke efter det antal passagerer, det var bygget til at have ombord.

SS Florizel: Maskinmesteren ville se familien

Fyret ved Cape Race, New Foundland, hvor SS Florizel led skibbrud i 1918, fordi maskinmesteren ville have tid til at besøge sin familie.

Natten til 23. februar 1918 påsejlede passagerskibet SS Florizel i en brandstorm klippekysten ved Cape Race. Senere undersøgelser viste, at maskinmester J.V. Reader mod ordre havde sat maskinen på nedsat kraft, så kaptajnen troede, de var nået længere, da han svingede skibet for at komme uden om Cape Race.

Reader ville forsinke ankomsten til Halifax, så det blev nødvendigt at ligge natten over i havnen - det ville give ham tid til at besøge familie i byen. Det kostede 79 af 123 ombordværende livet.

HMS Carpathia: Redningsskibet sænket af torpedo

HMS Carpathia reddede 708 overlevende fra Titanic, men blev selv sænket af en tysk torpedo i 1918.

Cunard Lines HMS Carpathia nåede som det første skib frem til det synkende Titanic, og skibet tog 708 overlevende ombord.

Under første verdenskrig fragtede Carpathia forsyninger over Atlanten og blev 17. juli 1918 ramt af en tysk torpedo nær den irske kyst. Fem besætningsmedlemmer mistede livet og 57 andre ombordværende blev reddet.

SS Sauternes: Danske kroner fra London

SS Sauternes forsvandt 7. december 1941 i det iskolde hav ud for færøske Svinoy.

Alle 25 passagerer og besætningsmedlemmer forsvandt i det iskolde hav, da SS Sauternes 7. december 1941 i vindstyrke 10 blev knust mod klipperne ved Svínoy på Færøerne. De erfarne redningsfolk på land kunne intet stille op.

Ombord medbragte skibet 22.500 danske kroner, præget i London, da det tysk besatte Danmark ikke selv kunne sende kontanter til øerne i Nordatlanten.

Måske er du interesseret i...

Læs også