Da produktionen toppede, byggede Henry Fords samlebåndsarbejdere næsten 10.000 biler på en enkelt dag.

En ny Ford hver 3. sekund

I 1913 indførte Ford en helt ny produktionsmetode på sin bilfabrik. Samlebåndet gjorde det muligt at bygge biler i et hidtil uset tempo - se videoklip fra samlebåndet i aktion.

Ford T på samlebånd skabte succes

Henry Fords Model T var så populær, at fabrikken ikke kunne følge med efterspørgslen. Traditionel bilfremstilling var for tidskrævende, så Ford lod sig inspirere af et besøg på et slagteri og indførte samlebåndet på sin fabrik. Det sikrede en Ford T til alle kunder, gjorde Henry Ford stenrig, og forandrede industriproduktion for altid.

10.000 nye Ford på en dag

Fords samlebånd var et industrielt vidunder. På flere parallele bånd tog bilerne form efterhånden som delene nåede frem til de forskellige monteringstrin. Hver arbejder havde en specialiceret opgave som fx at skrue en forskærm fast, og skrue såvel som skærm kom til ham netop som han var færdig med den forgående samling. Optimeringen af arbejdet ved Fords samlebånd betød, at Ford kunne forøge produktionen voldsomt, og på en enkelt dag spyttede fabrikken op imod 10.000 nye Ford-biler ud.

Følg samlebåndet gennem Fords fabrik og se film fra samlehallen.

Måske er du interesseret i...

Læs også