Store konvojer af ostindienfarere var i stand til at forsvare sig selv og deres last.

Hvad var en ostindienfarer?

Var ostindienfarere en særlig skibstype? Eller beskrev ordet alle skibe, der sejlede til Asien?

25. marts 2015

Ostindienfarere - en kombination af krigsskibe og handelsskibe

Skibe fra Europa kunne hente kostbare varer i Det Indiske Ocean, men risikerede også at blive plyndret af de mange pirater, som fandtes langs kysterne. Derfor brugte bl.a. engelske, svenske og danske handelskompagnier særlige fartøjer, som var i stand til at forsvare sig selv.

De såkaldte ostindienfarere var en blanding af krigsskibe og handelsskibe, der både havde kanondæk og plads til at laste de eftertragtede varer fra Asiens markeder. Typen blev udviklet i 1600-tallet og var i brug til midten af 1800-tallet, hvor truslen fra pirater ebbede ud.

Ostindienfarere kunne laste 800 ton

Ostindienfarere var større end almindelige handelsskibe, fordi de skulle have plads til kanoner og så mange varer, at rejsen til Østen kunne betale sig. Omkring år 1800 var lasteevnen ofte 800 ton eller mere. Britiske ostindienfarere viste i 1804 deres slagkraft i Malacca-strædet, hvor en konvoj drev franske krigsskibe på flugt – inkl. det store linjeskib Marengo med 74 kanoner.

Måske er du interesseret i...

Læs også