Rattlers skibsskrue tvang Alecto baglæns med 4,6 km/t.

Hvornår fik skibe skruer?

Hvad var grunden til, at skibe fik skruer i stedet for skovlhjul?

5. august 2014

Den britiske flåde satte sig i 1845 for at opklare, om skibsskruer eller skovlhjul var bedst til at drive et dampskib frem. Ingeniører havde diskuteret emnet i årevis, men uden at komme til nogen overbevisende konklusioner.

Flåder testede skruer i duel

Nu kunne Royal Navy afgøre sagen én gang for alle. Verdens stærkeste flåde havde fået sit første skib med skrue, og fartøjet skulle testes i tvekamp med en hjuldamper af samme størrelse.

Duellen fandt sted i marts 1845 og var delt op i tre discipliner: Først skulle de to fartøjer sejle om kap i godt vejr, dernæst i høje bølger, og til sidst blev deres råstyrke sammenlignet ved simpel tovtrækning.

Skruer var bedst i uvejr

Konkurrencerne endte i tre klare sejre til skruesluppen HMS Rattler, der især overraskede med sin overlegenhed i hårdt vejr. Før kapløbet regnede mange ellers med, at rivalen HMS Alectos store skovlhjul netop ville vise sig overlegne, når bølgerne var høje.

Admiralerne tog konsekvensen af det entydige resultat, og fremover blev flådens dampskibe bygget med skrue. Skovlhjulene var dog stadig almindelige på flodbåde op i 1900-tallet.

Måske er du interesseret i...

Læs også