1967: En Harrier behøvede ingen luftbase for at lette og lande. Et stykke flad mark kunne fint bruges.

Hvornår kunne jagerfly lette lodret?

Hvor længe har jagerfly kunnet lette og lande lodret?

3. juni 2015

Nazityskland eksperimenterede med at lave jagerfly

Allerede i 1944 eksperimenterede Nazityskland med fly, der ikke behøvede at køre sig op i en tilpas høj fart for at komme i luften. Behovet opstod, efterhånden som de allierede oftere og oftere bombede tyskernes start- og landingsbaner.

Prototyper fandtes dog kun på tegnebrættet, da krigen sluttede. Efter krigen fortsatte interesseren for at skabe et jagerfly, som fx kunne opsendes fra selv mindre krigsskibe og beskytte konvojer med forsyninger.

Briterne skabte det første jagerfly

Briternes Hawker Siddeley Harrier fra 1967 blev det første VTOL-jagerfly (vertical take off and landing), som var så pålideligt, at flytypen kunne masseproduceres.

Adskillige Harrier-typer kom senere til, og flyene deltog blandt andet med stor succes i falklandskrigen i 1982, hvor de beskyttede krigsskibene mod luftangreb og bombede argentinske stillinger på øerne.

Testfly efter testfly fejlede

1954: Lockheed XFV

XFV kunne stå stille i luften, når den havde fået hjælp til at komme i luften. Men fra startpositionen stående på sin firedelte halevinge blev propelflyet aldrig i stand til at lette. Kun én prototype blev fremstillet.

1959: Coléoptère

Frankrig eksperimenterede med en jetmotor indkapslet af en cirkulær vinge. Coléoptèren kunne lette lodret, men styrtede ned under forsøg på at flyve horisontalt. Kun ét fly blev fremstillet.

1963: EWR VJ 101 C

Jetmotorerne sad på vingerne og kunne roteres til lodret og derved få flyet til at lette lige op i luften. Under testflyvninger lykkedes det VJ 101 at lette lodret og derefter flyve ligeud. Flyet styrtede dog senere ned – kun to fly kom i luften, før projektet blev opgivet.

Måske er du interesseret i...

Læs også