Den lille Renault blev spydspids i franske angreb i 1918.

Interaktiv tegning: Renaults tank indtager 1. verdenskrig

Den lille Renault slog fast, hvordan en tank skal se ud. Da det pansrede køretøj ankom til fronten under 1. verdenskrig, var kanontårnet en nyskabelse, men lige siden har det været et fast kendetegn ved kampvogne.

20. januar 2015 af Esben Mønster-Kjær

Renaults tank blev undervurderet

1. verdenskrigs mest succesfulde tank var en undertippet mini. Franske generaler syntes, at bilproducenten Louis Renaults nye maskine var for mærkeligt, med kanontårn på taget og en besætning på blot to mand. Men da den blev testet i kamp, viste Renault FT sig dog et være et slagskraftigt våben.

Renaults tank banede vejen

Mere end 3.000 Renault-kampvogne nåede at deltage i 1. verdenskrig. Først arbejdede de sig møjsommeligt gennem kraterne i ingenmandsland, og bagefter ryddede de tyskernes skyttegrave med kanonskud og maskingeværsalver.

Interaktiv tegning: Se ind i Renaulten


Efter kampene sluttede i november 1918 købte en lang række lande den epokegørende tank. Mange af dem kørte endnu, da 2. verdenskrig brød ud.

NB! Du skal have en profil på Historie for at downloade artiklen. Det er gratis at oprette og tager kun et øjeblik. Når du klikker på downloadknappen får du mulighed for at oprette en profil.

Måske er du interesseret i...

Læs også