Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Civilisationer - Grækere

6 uundværlige træningstips fra de gamle grækere

Smør dig ind i olivenolie, træn med tømmermænd og køb en tyrekalv - så bliver du, ifølge de gamle grækere, den perfekte atlet.

1. Smør dig selv ind i olivenolie

Før både træning og konkurrencer smurte de græske atleter sig altid ind i olivenolie. Oliven beskyttede imod den bagende græske sol, fungerede som en fugtighedscreme, der hjalp musklerne til at slappe af, og beskyttede porerne fra at blive fyldt med sand og skidt.

Efter træningen blev blandingen af olie, sved og skidt skrabet af og solgt til medicinske formål eller direkte til – især kvindelige – fans.

2. Træn når du har tømmermænd

De gamle grækere elskede store fester, hvor vinen flød i stride strømme, men hverken tømmermænd eller fuldskab var en undskyldning for at slække træningen.

Den græske forfatter Philostratus advarede på det kraftigste imod for meget vin, men understregede, at hvis “uheldet” alligevel var ude, skulle den normale træningsrutine stadig gennemføres, da sveden ville tvinge vinens dårligdomme ud af kroppen.

3. Spis i moderate mængder

Grækerne lærte hurtigt, at en veltræning krop ikke kommer ved træning alene, men også igennem kosten.

De vidste bl.a., at hvidt brød og vin satte sig på maven, men vigtigst af alt skulle den spirende atlet ikke spise for meget. Ifølge træningseksperten Philostratus kunne overspisere altid kendes på deres “Tykke øjenbryn, fremtrædende kraveben og deller af fedt rundt om livet”.

4. Hyr en fløjtespiller

De græske træningscentre blev kaldt gymnasier. Her brugte unge mænd flere timer om dagen på at træne i discipliner som løb, brydning og vægtløftning. Ved alle gymnasier var også tilknyttet mindst en fløjtespiller, der spillede i timevis på en såkaldt Aulos.

Rytmen fra denne todelte fløjte brugte atleterne til at holde koncentrationen og til at fokusere på noget andet end deres ømme muskler.

5. Køb en tyrekalv

Styrketræning i det gamle Grækenland foregik ikke kun med traditionelle vægte, men også bl.a. ved at svømme i rustning og binde sig selv fast til læssede vogne. Mange af de største atleter brugte dog også dyr.

Den senere seksdobbelte olympiske vinder i brydning Milo af Croton fik som ung en tyrekalv. Den løftede han op på skulderne hver eneste dag. I takt med, at tyren blev større, blev Milo stærkere, så han til sidst kunne gå rundt med en fuldvoksen tyr på skulderne.

Da tyren holdt op med at vokse, slæbte Milo af Croton tyren op til det lokale tempel, slagtede den og spiste alt kødet på en enkelt dag.

6. Få dig en personlig træner

For de seriøse græske atleter, der deltog i konkurrencer, var personlige trænere uundværlige. De sammensatte træningsprogrammer, motiverede atleterne og stod endda ofte for massage efter hver træning.

At vinde en disciplin i De olympiske lege medførte en enorm hæder, som også fandt vej til træneren, og derfor pressede de deres atleter til bristepunktet.

En atlet faldt fx død om, da hans træner tvang ham igennem flere omgange af det fire dage lange træningsprogram Tetard. En anden træner stak sin atlet ned, efter han havde givet op under en boksekamp.

Læs også:

Grækere

Turen går til antikkens Grækenland

10 minutter
female ancient greek athlete
Grækere

Kunne kvinder deltage i De Olympiske Lege?

2 minutter
Grækere

Oldtidens grækere var smittet med ebola

2 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul