Firmaer brugte krigen som reklame

Under 1. verdenskrig udnyttede virksomheder groft folks frygt til salg af alt fra sæbe og fyldepenne til våben.

Bog afslører ublu reklamemænd

Britiske firmaer så hurtigt en fidus i at appellere til englændernes nationale stolthed og bekymring for udsendte soldater under 1. verdenskrig. Det afslører en ny bog skrevet af forfatterne Andrew McCarthy og Amanda-Jane Doran, som har samlet en række eksempler på reklamer fra perioden 1914 til 1918.

Reklamemænd udnyttede krigen

Virksomhederne forsøgte at sælge produkter, enten som en hjælp til de udsendte eller ved at rose soldaternes heltemod og sammenligne produkternes kvalitet med mændenes indsats.

“Firmaerne udnyttede folks frygt”, siger Andrew McCarthy til BBC News. Fx påstod Turnbull & Asser, at deres handske kunne redde liv ved at beskytte soldaterne mod pigtråd. Ligeledes skrev virksomheden bag den varme drik Bovril, at den gav “styrke til at vinde” og “opbyggede utrolig muskelkraft”.

Et firma påstod, at deres handske kunne redde liv.

En fyldepens-producent spillede på familiernes håb om breve fra fronten.