Sammen med de sidste indbyggere fra den jødiske ghetto i byen Opatów i det nazibesatte Polen er Samuel Willenberg den 20. oktober 1942 blevet spærret inde i en kreaturvogn.
Vognen bevæger sig nu nordpå mod et ukendt mål.
“Børnene var glade for synet – de anede ikke, hvad der ventede dem forude.” Samuel Willenberg
“I vognene løftede mødre deres børn op til det lille vindue, så de kunne se fyrretræerne, for i ghettoen fandtes der ingen træer, i ghettoen var der intet. Børnene var glade for synet – de anede ikke, hvad der ventede dem forude”, fortalte Willenberg senere.
Ud af omtrent 6.500 mennesker, som tyskerne havde presset ind i togets overfyldte vogne, var Samuel Willenberg den eneste, der få timer senere var i live.
Willenberg var blot 19 år gammel den oktoberdag, men som både polsk jøde og krigsveteran var han allerede hærdet af både krig og undertrykkelse.
Da Polen i efteråret 1939 blev overfaldet af den nazistiske værnemagt fra vest og kort efter den sovjetiske Røde Hær fra øst, havde den unge Willenberg meldt sig til den polske hær.
Her havde han kæmpet mod russerne og mistet flere kammerater, inden han selv blev hårdt såret under kampe ved byen Chełm.
Trods sine sår lykkedes det ham at flygte fra hospitalet, hvor russerne havde indespærret polske krigsfanger, og vende hjem til sin familie.
Siden havde tyskerne overtaget kontrollen med det polske territorium og tvunget mere end to millioner polske jøder – den største jødiske befolkning i det besatte Europa – ind i ghettoer, hvor sygdomme og sult herskede.
Fra begyndelsen af 1942 blev ghettoerne tømt. Beboerne blev tvunget ind i godsvogne og transporteret bort.
Nazisterne hævdede, at de blev deporteret til tvangsarbejde “østpå”, mens rygter om massedrab begyndte at florere – rygter, som jøderne i Willenbergs tog også havde hørt.
Men flertallet afskrev historierne som utroværdig skrækpropaganda.
Nok var nazisternes besættelse uhørt brutal, ikke mindst over for de polske jøder, men at dræbe dem alle – flere millioner? Tanken forekom de fleste for utrolig til at være sand.

Treblinkas togstation var det første, jøderne så, når de ankom til lejren.
Toget standsede ved en lille station, hvor passagererne kunne se tyske SS-folk gå omkring på en rampe, hvor også en gruppe jøder stod klar til at modtage de nyankomne.
Bag ved rampen lå enorme bunker af sko og tøj. På et skilt kunne Samuel Willenberg læse stationsnavnet: Treblinka.
Treblinka havde dødsrate på 99,9 procent
Det nazistiske folkedrab på de europæiske jøder i gaskamre er blevet synonymt med de velkendte sort-hvide billeder af det enorme Auschwitz-kompleks og anlæggets endeløse rækker af træbarakker og udhungrede fanger.
Hovedparten af de nazistiske gasningsdrab foregik dog ikke i Auschwitz, men i små lejre på størrelse med et par fodboldbaner. Treblinka var en af dem.
Mens Auschwitz både var en udryddelses- og koncentrationslejr, som rummede mere end hundrede tusind fanger, der blev brugt til tvangsarbejde, fungerede Treblinka – og dens søsterlejre Bełzec og Sobibór – udelukkende som udryddelseslejre, der kun havde ét formål: Industrielt massedrab i ufattelig skala.

Treblinka, Sobibór og Bełzec var rene udryddelseslejre – bygget med forsøgslejren Chelmo som forbillede.
■ Arbejdslejre
● Udryddelseslejre
De tre dødslejre var samlet kendt som Aktion Reinhard-lejrene – opkaldt efter topnazisten Reinhard Heydrich, som var en af hovedarkitekterne bag planerne om at udslette de europæiske jøder.
Heydrich blev i sommeren 1942 dræbt af tjekkiske modstandsfolk i Prag, og hans kolleger valgte at ære ham ved at opkalde folkedrabsprogrammet efter ham.
En stor del af Aktion Reinhard-lejrenes personale kom fra det såkaldte Aktion T4-program, som Hitler oprettede i september 1939 med det formål at eliminere tyske handicappede.
Enheden, hvis eneste opgave var drab, blev sammensat af håndværkere, ufaglærte, politifolk og sågar tidligere handicapplejere, der kun havde det tilfælles, at de var medlemmer af det nazistiske parti eller et af dets mange underorganisationer og mere eller mindre tilfældigt kom i kontakt med og blev ansat i programmet.

En stor del af Treblinkas personale kom fra Aktion T4-programmet, som havde til formål at udrydde tyske handicappede.
Intet tyder på, at deltagerne i Aktion T4 blev udvalgt til at deltage i massedrab på uskyldige og værgeløse ofre, fordi de havde særlige sadistiske eller morderiske egenskaber.
Ikke desto mindre endte mændene fra T4 med at deltage i både drabet på titusinder af tyske handicappede og senere hundred-tusinder af jøder.
I Treblinka, Bełzec og Sobibór blev over 99,9 pct. af de deporterede myrdet få timer efter ankomst.
Kun nogle hundrede jøder, der blev tvunget til at bistå i drabsprocessen, vedligeholde lejren og servicere SS-personalet, undgik i første omgang gaskamrene. Kunstneren Samuel Willenberg var en af dem.
Samuel udgav sig for at være murer
Kort efter Willenbergs ankomst til Treblinka blev togdørene åbnet, og under stor forvirring og konstante tyske råb om at skynde sig blev togets passagerer gennet ind på en stor plads.
De nyankomne fik besked på at afklæde sig helt. Blandt velkomstkomitéen genkendte Willenberg en af mændene fra sin hjemby, Czestochowa, i det sydlige Polen – barndomsvennen Alfred Boehm.
“Her bliver alle sendt i gaskamrene.” Alfred Boehm, polsk jøde.
Boehm genkendte også Willenberg og bad ham om at udgive sig for at være murer, hvilket en forvirret Willenberg gjorde, da en SS-mand kort efter henvendte sig til ham.
Med et spark sendte SS-manden Willenberg ind i et aflukket rum, hvorfra han gennem et knasthul kunne se, hvordan alle dem, han ankom til Treblinka sammen med, blev sendt nøgne mod en ukendt destination.
Samuel Willenberg beskriver i sine erindringer, hvordan han senere opsøgte vennen Boehm for at få en forklaring på, hvad der foregik i lejren:
“Alfred så medfølende på mig. Mens han spredte armene ud, som ville han vise mig sit rige, erklærede han: ‘Samek, du er i dødslejren Treblinka. Dette er en effektiv, topmoderne og velolieret dødsfabrik’”, forklarede vennen til Willenberg og fortsatte med at forklare fremgangsmetoden.
“Efter at de ankomne er afklædt, bliver de alle i løb ført til en anden del af lejren ved siden af den store sandbanke. Det er ‘Teutlager’ – dødslejren. Her bliver de alle sendt i gaskamre. Efter at de er blevet dræbt, bliver ligene smidt i store massegrave. Og når én er fyldt op, graver de en ny. Der bliver de begravet, by efter by, sammen”, fortalte Boehm til den målløse Willenberg, der indså, at han var havnet helvedes forgård.
Tre iskolde monstre stod bag de nazistiske udryddelseslejre
Treblinka, Sobibór og Bełzec blev planlagt og drevet af tre mænd, der alle havde været dybt involveret i massemord på jøder og handicappede.

Kurt Franz
Efter at have arbejdet i bl.a. Aktion T4-programmet og udryddelseslejren Bełzec blev Kurt Franz næstkommanderende i Treblinka. Her blev han lejrens mest frygtede mand, fordi han bl.a. morede sig med at myrde fanger for småforseelser.

Christian Wirth
Den tidligere politimand Christian Wirth havde en ledende rolle i udryddelsen af tyske handicappede. Sidenhen udviklede han drabssystemet i de tyske udryddelseslejre og blev overordnet chef for lejrene Bełzec, Sobibór og Treblinka.

Reinhard Heydrich
Topnazisten Reinhard Heydrich fik i 1941 ansvaret for at organisere udryddelsen af Europas jøder. Da han blev myrdet i 1942, blev udryddelses-programmet, som Treblinka, Sobibór og Bełzec spillede en nøglerolle i, døbt Aktion Reinhard.
Kunne ikke undslippe Treblinka
Inden han endte i Treblinka, havde Willenberg været i en særlig situation. Selvom hans kristne mor var konverteret til jødedommen, da hun blev gift, blev hun fortsat betragtet som ikke-jøde af nazisterne.
De mente, at jødedommen var noget, der lå i blodet, og derfor kunne hun leve i nogenlunde sikkerhed. Men hendes jødiske mand og tre børn var i konstant og overhængende fare.
Samuel Willenbergs far, Perec Willenberg, var en kendt kunstner og underviser i hjembyen Czestochowa, som umuligt kunne undgå at blive genkendt og deporteret.
Derfor så faren ikke anden udvej end at gå under jorden og udgive sig for at være ikke-jødisk polak i Warszawa, hvor han mistede kontakten til resten af familien.
“Med et stod det klart for os, at jeg havde mistet mine to søstre og min mor sine to døtre.” Samuel Willenberg
Willenberg og hans to søstre, Itta og Tamara på 23 og fire år, fortsatte med at leve sammen med moren, og alle tre børn var udstyret med falske, ikke-jødiske papirer, der skulle sikre, at de ikke blev deporteret.
Alligevel indtraf katastrofen, da Willenberg og hans mor efter at have været ude i et ærinde vendte hjem til deres lille værelse i et pensionat i den kristne del af byen:
“Vi kom ind i opgangen og bankede utålmodigt på hoveddøren. Udlejeren åbnede den kun en smule og blokerede vores indgang, mens hun fortalte, at pigerne ikke var hjemme.
Mor spurgte, om de var ude at gå en tur. Svaret: De var blevet arresteret for at være jøder. En lejer i et andet værelse var også blevet anholdt.
Med de ord smækkede hun døren i ansigtet på os. Der stod vi, lamslåede og hjælpeløse i den mørke, ildelugtende opgang. Med et stod det klart for os, at jeg havde mistet mine to søstre og min mor sine to døtre”.

I 1939 havde Polen ca. 3,3 mio. jødiske indbyggere, svarende til godt 10 pct. af befolkningen. Intet andet europæisk land havde så mange jødiske indbyggere.
Moren instruerede Samuel i at gøre som faren og udgive sig for at være ikke-jøde i en anden by.
Imens ville hun gøre alt, hvad hun kunne, for at få de to piger ud af fængslet i Czestochowa, hvor de sad indespærret sammen med andre jøder, der afventede deportation til en uvis skæbne.
Willenberg forlod derfor fødebyen og tog til Opatów et par hundrede kilometer derfra. Men forgæves. Sammen med byens andre jøder blev han kort efter sendt til Treblinka.
Måtte leve i gaskamrenes skygge
Treblinka var ulig de fleste andre nazistiske lejre. De få jødiske fanger, der som Willenberg ikke blev dræbt straks ved ankomsten til lejren, blev fx ikke tvunget i stribede lejruniformer.
I stedet kunne de frit vælge mellem velsiddende og dyrt tøj fra de myrdede. Og så længe der kom transporter til lejren, led fangerne heller ikke af sult.
De havde adgang til et stort udvalg af fødevarer bragt ind af de myrdede, hvilket Willenberg opdagede den første aften:
“Jeg løftede en skefuld byggrød med æg, der utvivlsomt var blevet tilberedt af en bekymret jødisk husmor, måske for hendes sidste penge. Den var fed af olie og æg og havde et højt kalorieindhold. Det var meningen, at nogen skulle have brugt den næring til at overleve lidt længere et sted østpå, som personen aldrig ankom til”.

I dag markerer symbolske jernbanesveller af beton den strækning, hvor togvognene transporterede jøderne det sidste stykke før Treblinka.
Treblinka blev livets endestation
Historikerne regner med, at op imod 900.000 jøder mistede livet i Treblinka, der i krigens sidste måneder blev jævnet med jorden.
Aktion Reinhards planlæggere udvalgte stedet for Treblinka-lejren med stor omhu. Stedet lå isoleret i et skovområde ikke langt fra landsbyen Wolka Okraglik.
De høje træer forhindrede folk udefra i at se, hvad der foregik. Ca. to kilometer mod nord havde nazisterne i 1941 opført en arbejdslejr kaldet Treblinka I.
Udryddelseslejren, der blev opført året efter, fik derfor navnet Treblinka II. Lejren dækkede et område på ca. 34 fodboldbaner og var omgivet af pigtrådshegn.
Da Sovjets hære i juli 1944 nærmede sig området, jævnede de flygtende nazister Treblinka med jorden. Rekonstruktioner af lejrens opbygning er derfor baseret på de overlevendes minder.
Men selvom de materielle vilkår var bedre end i mange andre lejre, var SS-personalet ikke mindre sadistisk over for fangerne.
Arbejdsjøderne i Treblinka risikerede når som helst og uden nogen særlig anledning at blive udsat for brutale overgreb fra vagterne, og særligt lejrens næstkommanderende, Kurt Franz, udgjorde en konstant trussel.
Franz var oprindeligt uddannet kok og havde arbejdet som sådan på flere af det såkaldte T4-programs centre for drab på handicappede tyskere.
Men i Treblinka viste han store talenter som folkemorder og avancerede hurtigt til lejrens næstkommanderende.





Samuel Willenberg tegnede efter krigen Treblinka-lejren.
Aflæsning på stationen
Jøderne blev læsset af toget på Treblinka-lejrens ankomstrampe. Her fik de typisk at vide af vagterne, at de nu var ankommet til en transitlejr, hvor de skulle bade og desinficeres, inden de ville få mad og drikke. Jøderne skulle derfor lægge deres ejendele og afklæde sig deres tøj hurtigst muligt.
Opdeling af ofrene
Fra ankomstrampen blev jøderne marcheret ind på opsamlingspladsen, hvor kvinder og mænd blev opdelt. I barakkerne blev de afklædt og fik håret barberet af.
Tøjsortering
Ofrenes ejendele og tøj blev sorteret bag ved barakkerne af udvalgte “arbejdsjøder”. Imens blev de nøgne jøder marcheret til “badene” længere inde i lejren.
Massegrave
“Badene” var i virkeligheden gaskamre, hvor ofrene blev myrdet. Ligene blev bagefter begravet i store massegrave. Fra 1943 og frem blev ligene brændt.
Trods et engleagtigt ansigt, der blandt fangerne gav Franz tilnavnet “Lalka”, polsk for “dukke”, var han exceptionelt brutal.
Willenberg beskriver, hvordan Kurt Franz efter at have tæsket en mand ihjel for angiveligt at sortere tøj for langsomt morede sig med at angribe fanger, der besøgte lejrens åbne toiletgruber.
“Han vendte sig mod latrinerne, og med en alfons’ – eller et inhumant monsters – spankulerende gang begyndte han på afstand at skyde ind mellem benene på mændene, der sad der.
Derefter løb han hen for at se, hvad resultatet var, og med et høfligt smil beordrede han sit offer at vende tilbage til arbejdet. Når staklen vendte ryggen til for at udføre Lalkas ordre, ville officeren så skyde ham i baghovedet og efterlade liget, hvor det faldt”.
Måske lidt overraskende spillede musik også en rolle i Treblinka.
SS-mændene var særlig glade for at tvinge arbejdsjøderne til at synge den sentimentale polske folkevise “Højlænder, er du ej trist”, og i efteråret 1942 ankom Artur Gold, en af mellemkrigstidens populæreste komponister og musikere, til Treblinka.
“Uanset hvor udmattede vi end måtte være, skulle vi stå ranke og lytte til koncerten.” Samuel Willenberg
Han blev straks genkendt og sat til at lede et lille lejrorkester på tre mand. De skulle nu underholde SS-personalet i deres klub i lejren, det såkaldte Casino, hvor tyskerne slappede af om aftenen.
Men også fangerne blev tvunget til at være publikum ved den daglige aftenappel, hvor arbejdsfangerne blev talt.
“Mens vi stod ret ved appellen, holdt Gold os tryllebundet med de gamle melodier, han frembragte med sin violin – midt i den sødligt-kvalme stank af rådnende lig, der klæbede til os. Efter en af koncerterne konkluderede tyskerne, at maestroerne ikke så godt nok ud. Deres klæder var for store, holdt oppe af alskens bælter”, skriver Willenberg og fortsætter:
“De beordrede vores skræddere til at sy jakker af skinnende, kulørt blåt stof og sætte enorme butterfly i kraverne. Ikke længere udklædt som fanger, men som klovne, underholdt de os under appellen dag ind og dag ud. Uanset hvor udmattede vi end måtte være efter en tolv timers arbejdsdag, skulle vi stå ranke og lytte til koncerten”.

Willenbergs skulptur af den jødiske kvinde Ruth Dorfmann, der blev klippet før turen i gaskammeret.
Søstrenes tøj dukkede op
En frostklar morgen fandt Samuel Willenberg ud af, hvad der var sket med hans to søstre.
“Jeg bøjede mig ned igen og løftede en lille, brun jakke, der havde tilhørt min lillesøster, Tamara.” Willenberg om fundet af sin søsters tøj.
Han var blevet sat til at sortere tøjet fra en transport af fanger, der kort forinden var blevet tvunget til at klæde sig af og var gået til gaskamrene.
“Jeg opdagede en bekendt farve blandt tøjet strøet ud over jorden. Jeg bøjede mig ned igen og løftede en lille, brun jakke, der havde tilhørt min lillesøster, Tamara.
En nederdel, der havde tilhørt min storesøster, Itta, var sat fast på den – som en søsters omfavnelse. I mine hænder holdt jeg en jakke og en nederdel, der havde tilhørt mine søstre.
Min mor havde forlænget jakkeærmerne med stykker af grønt stof. Jeg forstod, at mors forsøg på at få mine søstre ud af fængslet i Czestochowa havde været forgæves”, skrev Willenberg.

I dag markerer en mindesten de ca. 900.000 jøder, som blev myrdet i Treblinka. På mindesmærket står der på flere sprog: “Aldrig igen”.
De ofre, der vidste, hvilken skæbne der ventede dem ved ankomsten til Treblinka, kunne finde på at gøre oprør. En nat hørte arbejdsjøderne, der var låst inde i deres barakker, skud og højlydte råb fra SS-folkene.
Forklaringen på det natlige postyr fik de samme morgen. “Ved daggry erfarede vi, at en transport fra Grodno var ankommet i løbet af natten. Jøderne var kravlet ud af kreaturvognene og havde opdaget, hvad der ventede dem i lejren.
Da de derefter fik ordre til at klæde sig nøgne, angreb de SS-mændene med knive og flasker i en grum kamp. Der var 2.000 mennesker i transporten, heriblandt mange kvinder og børn.
Til sidst blev de naturligvis alle skudt ned. De dræbte lå overalt på pladsen. De sårede SS-folk blev taget på hospitalet. Da vi kom ud af vores hytter om morgenen, så vi ligene spredt ud overalt, dækket af et tyndt, uberørt lag af nyfalden sne”.
Også arbejdsjøderne udviklede en plan om at gøre op med deres bødler og undslippe lejren. En mulighed bød sig til, da lejrens jødiske låsesmede fik besked på at lave nøgler til et nybygget våbenlager.
Det gjorde de – og lavede også en til lejrens hemmelige modstandsbevægelse, der igennem længere tid havde planlagt en opstand.
Fangerne sikrede sig et større antal geværer, og den 2. august 1943 klokken kvart i fire om eftermiddagen gik jøderne til angreb på lejrens vagtpersonale og satte ild til flere bygninger samt Treblinka-lejrens benzindepot.
“Så satte jeg min riffel mod hans tinding og skød.” Samuel Willenberg
Hovedparten af oprørerne blev brutalt mejet ned under forsøget på at flygte, men det lykkedes for Willenberg og nogle hundrede andre fanger at kæmpe sig ud af lejren.
Undervejs opdagede Willenberg Alfred Boehm, som havde været hans nærmeste ven i lejren i de 10 måneder, han havde været der.
Boehm havde fået til opgave af SS at samle skrald og flasker i lejren i en klapvogn, og han havde derfor ret til at bevæge sig uhindret omkring, hvilket havde været afgørende for koordineringen af fangernes opstand.
“Jeg så en klapvogn, der lå væltet på jorden. Jeg genkendte den som Alfreds og ledte efter min ven. Han lå ved siden af hegnet, udstrakt som lå han i affyringsposition. Jeg nåede i løb hen til ham og opdagede, at hans hoved hældte til den ene side og lækkede store mængder blod”.
Kort efter blev en anden af Willenbergs venner, en jødisk konvertit til kristendommen, kaldet præsten, også ramt i benet af en kugle og faldt sammen tæt ved Willenberg.
“Jeg sprang over til ham, og vores øjne mødtes. Han udtrykte ingen frygt, kun en sidste viljestyrke og en bøn. Hans blege læber skælvede”, mens han talte til Willenberg:
“Katzap (Willenbergs tilnavn i Treblinka, red.), gør en ende på mig, i hans navn, som du ikke tror på”.
“Jeg gestikulerede mod dødslejren. ‘Se derovre’, sagde jeg, ‘der er din hustru og dine børn’. Så satte jeg min riffel mod hans tinding og skød”.
Slap levende ud af Treblinka
Efter oprøret lykkedes det Willenberg at nå til Warszawa og lokalisere sin far, der havde formået at holde sin jødiske baggrund skjult ved at posere som en stum kunstner, der malede fromme billeder af Jesus og Jomfru Maria.
Willenbergs mor, der arbejdede på en våbenfabrik i en anden by, ankom kort efter.
“Der var mor. Hun så på mig, som var jeg en drøm, gned sine øjne og hviskede. ‘Er det dig Samek?’” Samuel Willenberg om sin hjemkomst.
Begge forældre havde for længst afskrevet alle deres tre børn som døde i Treblinka – en lejr, hvorfra ingen af de deporterede normalt vendte tilbage.
“Der var mor. Hun så på mig, som var jeg en drøm, gned sine øjne og hviskede: ‘Er det dig, Samek?’
Jeg kunne mærke, at hun var ved at falde, og støttede hende, mens jeg hjalp hende indenfor. Hun knugede mig tæt, og vi græd i hinandens arme.
Så stillede hun spørgsmålet, jeg frygtede: ‘Så du dine søstre der?’ Efter først at have løjet over for min far bedrog jeg nu min mor på samme måde. Jeg vidste intet om mine søstre, sagde jeg”.
Samuel Willenberg fortalte aldrig sine forældre, at han havde fundet sine søstres efterladte tøj i Treblinka.
I Warszawa kunne Willenberg have holdt lav profil og skjult sig, indtil tyskerne var nedkæmpet, hvilket de færreste ville have fortænkt ham i.
Men han valgte i stedet at kaste sig ind i den polske antityske modstandsbevægelse og deltog et år efter opstanden i Treblinka i endnu en opstand – denne gang i den polske modstandsbevægelses forsøg på at befri Warszawa inden Den Røde Hærs ankomst.

I 1944 rejste den polske modstandsbevægelse sig mod den tyske besættelsesmagt i Warszawa. Håbet var at udnytte Den Røde Hærs fremmarch i Polen til at overrumple nazisterne og befri byen. Oprøret endte med at blive brutalt nedkæmpet.
Her kæmpede han i ugevis indædt mod de tyske tropper og undgik med nød og næppe at blive taget til fange, da de polske frihedskæmpere i oktober 1944 efter 63 dages kampe led nederlag til overmagten.
Samuel genskabte minderne i bronze
Kort efter krigen mødte Samuel sin kommende hustru, Ada, der spurgte, om han kendte nogen, der ville udleje et værelse.
Som en joke svarede Samuel, at det ville han skam gerne selv, men kun på betingelse af, at hun giftede sig med ham. To år senere blev de gift og udvandrede i 1950 sammen til Israel.

Samuel Willenberg opfordrede verden til huske holocausts ofre.
Kunstneren glemte aldrig ofrene
Efter krigen flyttede Samuel Willenberg til Israel, hvor han uddannede sig til landmåler og kunstner. Treblinka-minderne fulgte ham dog hele livet.
Blot 67 jøder vides med sikkerhed at have overlevet Treblinka – heraf var Samuel Willenberg den ene.
Efter krigen hjalp han i en årrække jødiske organisationer med at finde jødiske børn, som var blevet reddet fra nazisterne af ikke-jødiske polske familier.
I 1950 besluttede Willenberg sig for at forlade Polen for i stedet at bosætte sig i Israel. Her uddannede han sig til landmåler og arbejdede indtil sin pensionering for Israels ministerium for genopbygning.
Han glemte dog aldrig sine oplevelser i Treblinka og opfordrede til, at resten af verden heller ikke glemte de utallige, navnløse ofre.
I 2013 blev Samuels datter, Orit Willenberg-Giladi, udpeget som arkitekt på det holocaust-center, som skal stå på stedet, hvor Treblinka-lejren lå.
Livet igennem havde Willenberg, der fra en tidlig alder blev introduceret til kunstens verden af sin far, været optaget af at tegne, og han lavede nu de mest udførlige skitser af Treblinka, som nogen overlevende har udarbejdet.
Efter at han gik på pension, blev han uddannet skulptør fra Jerusalems universitet og støbte en stor del af sine erindringer fra Treblinka i bronze.
Her kan man finde Artur Golds orkester og barndomsvennen Alfred Boehm med sin klapvogn med skrald.
Blandt skulpturerne er også den unge pige Ruth Dorfmann, som Willenberg blev beordret til at klippe korthåret, inden hun blev sendt i gaskamrene, og som så mindeligt bad ham om at huske hendes navn – hvilket han gjorde.
Samuel Willenberg døde som 93-årig i 2016 og blev nogle år forinden dekoreret med den højeste polske militærorden for heroisme og heltemod i kamp: Virtuti Militari.

Polens Virtuti Militari-orden, som den polske regering tildelte Samuel Willenberg, stammer helt tilbage fra 1792.
Til det sidste gav han udtryk for et dybfølt ønske om, at hans skulpturer en dag ville blive udstillet i et museum i den lejr, han for så mange år siden på mirakuløs vis undslap.
Et nyt museum i Treblinka er for indeværende under opførelse og forventes klar til åbning i anledning af 80-året for lejropstanden i 2023.
Ved indvielsen af en udstilling af Samuel Willenbergs enestående skulpturer i Warszawa i januar 2020 erklærede den polske vicekulturminister, at: “Det bedste sted at udstille disse skulpturer er der, hvor det hele skete, stedet, som han formåede at flygte fra – Treblinka. Og sådan vil det blive”.