Under 2. verdenskrig dannede britiske officerer flere specialenheder, der skulle operere bag Aksemagternes linjer i Nordafrika.
Én af dem var Special Air Service (SAS) anført af David Stirling. Hans idé gik ud på at lande med faldskærme bag fjendens linjer og angribe lagre og flyvepladser.
SAS udførte sin første mission i november 1941, og den blev en komplet fiasko. Afstandene i Nordafrika var alt for store for soldater, der skulle bevæge sig til fods efter landingen.
Selvom kun 22 ud af 65 mand vendte tilbage fra aktionen, fik Stirling en chance mere. Men denne gang kom faldskærme ikke på tale.
stedet skulle SAS have et lift af en styrke, der havde speciale i at køre om bag Aksemagternes front via Sahara-ørkenen. Stirlings mænd nåede frem til målene, sprængte 61 fly og 30 køretøjer og slap væk bagefter.
Herefter var alle tanker om faldskærme glemt. Stirling anskaffede sig jeeps, der fik maskingeværer monteret.
Gennem resten af krigen i Nordafrika var køretøjerne SAS’ kendetegn, og de blev brugt til både transport og angreb.
SAS blev nedlagt efter 2. verdenskrig, men styrken genopstod i 1952. Den britiske hær havde brug for små patruljer, der kunne trænge ind i junglen og jagte kommunistiske partisaner i Malaya.