Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

special air service in jeeps

Hvor gammel er Special Air Service?

Hvornår opstod Special Air Service, og hvad var styrkens oprindelige opgave?

IWM/Keating (Capt) No 1 Army Film & Photographic Unit

SAS øver faldskærmsudspring i ørkenen – uden faldskærme.

© Topfoto/Ritzau Scanpix

SAS skulle angribe fra luften

En kniv med vinger og ordene “Who Dares Wins” (“Den, der vover, vinder”) er Special Air Services symbol. Navn og motiv afspejler, at SAS skulle indsættes i vovede operationer fra luften.

Efter den første katastrofale mission i 1941 blev faldskærmene erstattet af jeeps, men senere blev faldskærme igen en del af arsenalet. SAS-tropper udførte bl.a. faldskærmsangreb i Afghanistan i 2001.

Under 2. verdenskrig dannede britiske officerer flere special­enheder, der skulle operere bag Aksemagternes linjer i Nordafrika.

Én af dem var Special Air Service (SAS) anført af David Stirling. Hans idé gik ud på at lande med faldskærme bag fjendens linjer og angribe lagre og flyvepladser.

SAS udførte sin første mission i november 1941, og den blev en komplet fiasko. Afstandene i Nordafrika var alt for store for soldater, der skulle bevæge sig til fods efter landingen.

Selvom kun 22 ud af 65 mand vendte tilbage fra aktionen, fik Stirling en chance mere. Men denne gang kom faldskærme ikke på tale.

stedet skulle SAS have et lift af en styrke, der havde speciale i at køre om bag Aksemagternes front via Sahara-ørkenen. Stirlings mænd nåede frem til målene, sprængte 61 fly og 30 køretøjer og slap væk bagefter.

Herefter var alle tanker om faldskærme glemt. Stirling anskaffede sig jeeps, der fik maskingeværer monteret.

Gennem resten af krigen i Nordafrika var køretøjerne SAS’ kendetegn, og de blev brugt til både transport og angreb.

SAS blev nedlagt efter 2. verdenskrig, men styrken genopstod i 1952. Den britiske hær havde brug for små patruljer, der kunne trænge ind i junglen og jagte kommunistiske partisaner i Malaya.

Jeeps var SAS’ universalværktøj

Firehjulstrækkere bragte SAS gennem Sahara og om bag fjendens linjer under 2. verdenskrig. Deres •maskingeværer var et effektivt middel til at •ødelægge sårbare mål.

IWM/Getty Images

Arabiske tørklæder beskyttede mod sol og støv i ørkenen.

IWM/Getty Images

David Stirling grundlagde SAS. Britiske generaler regnede ham for komplet vanvittig.

IWM/Getty Images

Ekstra benzindunke var nødvendige til de lange ture i Sahara.

IWM/Getty Images

Maskingeværer blev brugt til at skyde fly på jorden i stykker.

IWM/Getty Images

Læs også:

2. verdenskrig

Britisk specialstyrke spredte rædsel bag fjendens linjer

15 minutter
Nazisme

'Det endelige mål er at fjerne jøderne helt'

6 minutter
2. verdenskrig

Hvorfor vandt de allierede over aksemagterne?

1 minut

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul