Tyskerne oprustede
Ud af de otte konvojer, bestående af i alt 163 skibe, der sejlede imellem marts og maj 1942, slap kun en enkelt igennem uden tab. Dette sammenholdt med PQ 13’s skæbne skabte bekymring i den britiske flåde. Fjenden var, skrev admiral sir John Tovey senere, “fast besluttet på at gøre alt, hvad der stod i hans magt, for at stoppe denne trafik”.
Både britiske og sovjetiske flådeofficerer advarede mod at sende flere konvojer afsted. Det ville hverken Churchill eller Stalin dog høre tale om. Den 8. april 1942 blev endnu en konvoj, PQ 14, derfor sendt ud. Sejlads på den tid af året var yderst risikabel. Fra slutningen af april har døgnet i Arktis 20 lyse timer, så skibene ville være oplyst stort set konstant.
Konvojen, som bestod af 16 skibe, blev fulgt af en stor og kraftfuld eskorte. Foruden fem destroyere og en krydser blev fragtskibene også fulgt af en minelægger og to bevæbnede trawlere. Dertil kom en fjerneskorte bestående af bl.a. to slagskibe, to krydsere og 12 destroyere, der skulle følge konvojen på afstand og gå i aktion, hvis de tyske slagskibe viste sig.
Men selv denne store styrke var ikke nok beskyttelse. I de lyse nætter havde havet forvandlet sig til et rent skydetelt, og fire fragtskibe – svarende til 25 pct. af konvojen – blev sænket af fly og ubåde.
PQ 16 gik det ikke meget bedre. Konvojen, der bestod af 35 fragtskibe samt eskorte, afsejlede i maj 1942 og blev opdaget af tyske rekognosceringsfly. Snart sværmede over 100 bombe- og torpedofly over konvojen.
“Det var helvede. Jeg kender intet andet ord for det. Hvor end du kiggede mod himlen, så du dem krydse hen over os, styrtdykkende ned og op igen. Bomberne var brune og glatte, skrigende, indtil de eksploderede rasende hvidt i havet”, berettede sømanden Robert Carse efterfølgende.
Han var vidne, da skibet forrest i hans kolonne blev ramt af en bombe: “Der lød et enormt, frygteligt brag. Hun gik ned på 15 sekunder i et flammende tæppe af dybrød og gul med et ætsende bid af varme, som nærmest føltes som et slag”. Otte af konvojens 35 fragtskibe blev sænket, hovedparten af bombefly.
“Vi har oddsene imod os i snart enhver henseende”, skrev admiral Dudley Pound efterfølgende i et notat.
Churchill nægtede imidlertid at indstille konvojsejladsen. Truslen mod Sovjetunionen var langtfra ovre, og konvojerne havde indtil videre kun sejlet omkring halvdelen af den planlagte mængde udstyr frem.
“Gennemførelsen af konvojerne er en pligtsag”, skrev Churchill til flådestaben.
PQ 17 blev ladt i stikken
Flådechefen parerede ordre, men privat var han af en anden mening. “Det er det glade vanvid”, skrev han i sin dagbog.
Hvor vanvittig afsendelsen af PQ 17, der den 27. juni satte ud fra Island, var, skulle snart vise sig. Tre dage efter konvojens afsejling opdagede tyskerne den fra luften. Den 2. juli slog de til og sænkede tre skibe. To dage senere gik det løs igen. Det skulle dog blive meget værre, for i London modtog flåden i mellemtiden meddelelse om, at det tyske slagskib Tirpitz var afsejlet. I panik udsendte flådens øverste chef ordre om, at konvojen skulle spredes og eskorteskibene trække sig tilbage.
Fragtskibene var dermed overladt til sig selv og måtte ubeskyttede sejle gennem den lyse arktiske sommernat. Den 5. juli sænkede det tyske Luftwaffe hele syv skibe på kun 30 minutter. Først den 10. juli stoppede luftangrebene, da der ifølge tyskerne selv “ikke var flere skibsmål”. 24 ud af 35 fragtskibe var på det tidspunkt gået tabt. Med sig i dybet havde de taget 153 søfolk. Derudover gik også 3.350 motorkøretøjer, 430 kampvogne og 210 bombefly til bunds.
Da Stalin hørte, at de britiske krigsskibe havde overladt PQ 17’s fragtskibe og deres værdifulde last til deres egen skæbne, blev han rasende: “Ejer den britiske flåde ikke skam i livet?” spurgte han retorisk og krævede, at en ny konvoj skulle afsejle straks.
Det nægtede briterne. Dertil skræmte sporene fra PQ 17 for meget. I stedet indgik de et kompromis: Frem for at vente, til vintermørket satte ind, skulle PQ 18 stå ud allerede i september.
De allierede fik adgang til Suez
Konvojen PQ 18 afsejlede fra Loch Ewe på Skotlands nordvestlige kyst. Med lektien fra PQ 17 i baghovedet var konvojen ledsaget af en enorm ildkraft: Hele 44 krigsskibe fulgte de 40 fragtskibe på vej. Også tyskerne gjorde sig klar. Luftwaffes fly, udstyret med torpedoer, stod parat, og op imod 10 tyske ubåde lagde sig på lur langs PQ 18’s rute.
Det blev en af konvojkrigens største styrkeprøver. De tyske fly og ubåde angreb igen og igen i forsøget på at stoppe konvojen, der lige så beslutsomt nægtede at vende om trods mange tab. Sømanden Aran Morris ombord på en destroyer så fragtskibet Mary Luckenbach forsvinde uden spor efter en fuldtræffer.
“Hun var et gigantisk tankskib, som fragtede benzin og ammunition, og hun blev torpederet. Der lød et forbandet stort brag, og vi så en kæmpe skygge af røg. Der var intet andet tilbage af hende. Sådan noget glemmer man aldrig”.
Da konvojen kom i havn i Arkhangelsk, havde den mistet 13 fragtskibe, men 28 var kommet helskindede frem. Og samtidig havde eskorteskibene tildelt angriberne store tab. For briterne var det en stor og nødvendig sejr.
Den følgende konvoj blev aflyst, da den britiske flåde havde brug for alle enheder til at gennemføre invasionen af Nordafrika i november 1942. De allieredes sejr i først Nordafrika og siden Italien gav fra efteråret 1943 flåden adgang til Middelhavet. Forsyninger til Sovjetunionen kunne nu sejles igennem Suezkanalen og derfra til havne i Den Persiske Golf, en længere, men langt sikrere rute end den arktiske.