Hvorfor byggede Nazityskland zeppelinere?

De gigantiske zeppelinere skulle vise Nazitysklands overlegenhed, men projektet endte i katastrofe.

De gigantiske zeppelinere skulle vise Nazitysklands overlegenhed, men projektet endte i katastrofe.

New York Daily News Archive/Getty Images

Da den første zeppeliner fløj Jorden rundt i 1929, var de store luftskibe populære som aldrig før. Fra maj 1930 stod zeppelinere også for den første faste ruteflyvning over Atlanterhavet nogensinde.

Hindenburg var luftens gigant

  • Længde: 245 m
  • Diameter: 41 m
  • Passagerer: Maksimalt 72
  • Topfart: 135 km/t.

Da nazisterne kom til ­magten i Tyskland, havde de derfor store planer med luftskibene og støttede i 1934 Zeppelin-fabrikken med to millioner rigsmark. Skibene skulle dog ikke bruges til krigsførelse, men propaganda.

Året efter overtog et selskab med Hermann Göring i spidsen driften af Tysk­­­lands største luftskib, Hindenburg. Nazisterne brugte Hindenburg til at vise, at Tyskland igen var en stormagt med avanceret teknologi, for luftskibet var datidens hurtigste og mest luksuriøse transportmiddel til lange ­rejser.

Kom med omborg på Hindenburg:

Kun de rigeste havde råd til at krydse Atlanterhavet i luftskib, mens de fik god mad i restauranten, nød en cigar i rygerummet og tog et bad i brusekabinen, som giganten også var udstyret med.

Hindenburg fik store hagekors malet på halefinnerne og hang fx i luften over stadion under De Olympiske Lege i ­Berlin i 1936. Kæmpen fløj også hen over heilende folkemængder under ­nazisternes partimøder i Nürnberg.

Propagandaeffekten gik bogstavelig talt op i røg, da Hindenburg brændte i 1937.

VIDEO – Se Hindenburg-katastrofen i farver: