Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvorfor byggede Nazityskland zeppelinere?

De gigantiske zeppelinere skulle vise Nazitysklands overlegenhed, men projektet endte i katastrofe.

New York Daily News Archive/Getty Images

Da den første zeppeliner fløj Jorden rundt i 1929, var de store luftskibe populære som aldrig før. Fra maj 1930 stod zeppelinere også for den første faste ruteflyvning over Atlanterhavet nogensinde.

Hindenburg var luftens gigant

  • Længde: 245 m
  • Diameter: 41 m
  • Passagerer: Maksimalt 72
  • Topfart: 135 km/t.

Da nazisterne kom til ­magten i Tyskland, havde de derfor store planer med luftskibene og støttede i 1934 Zeppelin-fabrikken med to millioner rigsmark. Skibene skulle dog ikke bruges til krigsførelse, men propaganda.

Året efter overtog et selskab med Hermann Göring i spidsen driften af Tysk­­­lands største luftskib, Hindenburg. Nazisterne brugte Hindenburg til at vise, at Tyskland igen var en stormagt med avanceret teknologi, for luftskibet var datidens hurtigste og mest luksuriøse transportmiddel til lange ­rejser.

Kom med omborg på Hindenburg:

Fart og luksus gav luftskibe et forspring

For at mindske luftmodstanden lå passagerernes kahytter og spisesal inde i bugen på Hindenburg.

New York Daily News Archive/Getty Images

Hagekors på halefinnerne var prisen for nazisternes støtte til byggeriet af zeppelineren LZ 129 Hindenburg.

New York Daily News Archive/Getty Images

Promenadedæk med stole, borde og et piano. Her kunne passagererne mødes til en drink og et spil kort.

New York Daily News Archive/Getty Images

Trappen førte ned til B-dækket, hvor andenklasses-passagerer og besætningen sov.

New York Daily News Archive/Getty Images

Kahytterne var typisk udstyret med en køjeseng til to personer, men fire-personers-kabiner fandtes også.

New York Daily News Archive/Getty Images

Spisesal med store panoramavinduer, så passagererne kunne nyde udsigten.

New York Daily News Archive/Getty Images

Kun de rigeste havde råd til at krydse Atlanterhavet i luftskib, mens de fik god mad i restauranten, nød en cigar i rygerummet og tog et bad i brusekabinen, som giganten også var udstyret med.

Hindenburg fik store hagekors malet på halefinnerne og hang fx i luften over stadion under De Olympiske Lege i ­Berlin i 1936. Kæmpen fløj også hen over heilende folkemængder under ­nazisternes partimøder i Nürnberg.

Propagandaeffekten gik bogstavelig talt op i røg, da Hindenburg brændte i 1937.

VIDEO – Se Hindenburg-katastrofen i farver:

Læs også:

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul