Operation Frankton: Kajakker sænkede Hitlers fragtskibe
Operation Frankton: December 1942 bliver 10 britiske marineinfanterister sat i vandet ud for Frankrigs kyst. I kajakker skal de sejle ind i Bordeaux' havn og minere tyske fragtskibe. Forude venter 110 km sejlads og 1.300 km flugt gennem fjendeland.

Den vovede kajak-mission fik stor opmærksomhed efter 2. verdenskrig og blev filmatiseret i 1955.
Operation Frankton søsættes
De har forberedt sig i månedsvis. Først i havet ved Portsmouth og siden på ubådsbasen Holy Loch i Skotland, hvor den specialdesignede kajak er blevet testet i al slags vejr. Nu – 30. november 1942 – er træningen slut for de 12 udvalgte britiske marineinfanterister, der sidder tæt sammen i ubåden HMS Tuna og kigger afventende på major Herbert Hasler.
Den erfarne søofficer er idémanden bag den dristige mission, der har fået kodenavnet “Operation Frankton”.
“Nu er det alvor. Jeg har ikke kunnet sige noget før nu, men vi har netop taget hul på en operation mod fjenden. Vi skal udføre det job, som vi har trænet til i de sidste fire måneder, og jeg har valgt jer, fordi jeg er sikker på, at I kan fuldføre missionen”, indleder Hasler.
Mændenes svar er total tavshed. De er netop blevet kastet ud i en opgave, der let kan komme til at koste dem livet – uden at de har haft mulighed for at tage afsked med familie og venner.
Stemningen skifter dog hurtigt fra ængstelse til forventningsfuld spænding, da Hasler går i gang med at gennemgå angrebsplanen på en tavle. Mændene skal sejle ind i havnen i Bordeaux og sænke så mange tyske fragtskibe som muligt. Majoren tegner et kort over Gironde-flodens udmunding i Atlanterhavet og fortæller sine mænd, at ubåden vil sætte dem af ca. 16 km syd for udmundingen. Derfra skal de følge kysten og padle ind i selve floden, hvor en sejltur på godt 95 km venter.
Mændene må kun bevæge sig i mørke og skal søge ind til bredden, så snart solens første stråler viser sig, fortæller Hasler og fremviser nogle luftfotografier over området. Tidevandet i Gironde er stærkt, og kajakkerne vil kun være i stand til at sejle, når vandet flyder fra havet og ind mod Bordeaux. Så hver nats sejlads skal planlægges omhyggeligt.
Selve angrebet skal finde sted den anden uge i december, hvor nymånen næsten intet lys kaster. Ifølge Hasler betyder det manglende lys dog langtfra, at briterne kan vide sig sikre.
Tyskerne overvåger kysten med søgelys, og seks minestrygere, to bevæbnede trawlere og et større antal torpedobåde er på konstant patrulje ved indsejlingen til Gironde. På land udgør et kanonbatteri og en radarstation en trussel, og briterne risikerer også at blive opdaget fra luften, da der er tre flybaser i det tyskbesatte område.
“Så I skal alle holde både øjne og ører åbne og gemme jer godt i dagslys”, advarer Hasler og kigger rundt.
Sergent Samuel Wallace siger dét, som alle tænker: “Hvordan kommer vi tilbage?”
“Det kommer jeg til nu”, svarer Hasler og forklarer, at ubåden ikke kan vente på dem. Tyskerne vil nemlig finkæmme både flodbredder og hav, når bomberne i Bordeaux er sprængt.
Flugten skal derfor foregå over land. Målet er at komme til Spanien, hvorfra der er fri passage til England.
“I har alle fået en taske med flugtudstyr, og det er planen, at vi skal have hjælp af et fransk flugt-netværk. Men hvert hold skal trække sig tilbage på egen hånd”, fastslår Hasler.