Sportsbilen Tatras affjerdingssystem gjorde den særdeles svær at håndtere i skarpe sving. Mange førere endte derfor i grøften eller i et fatalt sammenstød med et træ.

Tatra slog Hitlers officerer ihjel

Et af de allieredes "hemmelige våben" under 2. verdenskrig var den lynhurtigte og notorisk klodsede sportsvogn Tatra. Bilen var så ustabil, at flere nazi-officerer mistede livet i bilulykker end i kamp.

Sportsbil var en nazi-dræber

Stor, klodset og hurtig som et lyn.
Sådan lyder beskrivelsen af den tjekkoslovakiske sportsvogn Tatra, som et stort antal topnazister kastede deres kærlighed på under 2. verdenskrig. Men kærligheden kom til at koste tyskerne dyrt. For Tatra'en – især model 77a og 87 – viste sig at være en sand nazi-dræber.

Hitler elskede sportsvognen Tatra

Nazisterne fik først for alvor øjnene op for Tatra'en, da de i 1938 invaderede Tjekkoslovakiet. hvor bilen blev lavet. Både Hitler og de andre topnazister var dybt fascineret af det store, luksuriøse fartøj, der blev betegnet som fremtidens bil.

Tatra'en blev hurtigt et must have for enhver nazi-officerer med respekt for sig selv.

Styringen var elendig

Med en topfart på over 160 km/t og et tungt greb på vejen var sportsvognen som skabt til Tysklands lange autobahn'er. Nazisterne gav den gerne masser af gas, men glemte ofte, at Tatra'en havde én stor svaghed: Den var usædvanlig svær at styre, når den kom op i fart.

Førerne mistede derfor gang på gang kontrollen med bilen i skarpe sving og kørte af vejen. Ofte ind i et træ.

“Vores hemmelige våben”

I løbet af 2. verdenskrig steg de tyske Tatra-tabstal så drastisk, at Hitler sågar advarede sine officerer imod at køre i den livsfarlige bil. Men forgæves.

"Flere højtstående nazi-officerer blev dræbt bag rettet i en Tatra 77a og 87 end i aktiv kamp. Det viser blot, at man skal passe på med at skryde for højt", siger den britiske forfatter Steve Cole til avisen The Telegraph.
Faktisk slog Tatra'en så mange nazister ihjel, at de allierede begyndte at kalde bilen for “vores hemmelige våben” i kampen mod Hitler.

VW var en kopi af dræberbilen

Trods tabstallene elskede tyskerne Tatra'en så højt, at bilfabrikanten Ferdinand Porsche i store træk kopierede designet på modellen Tatra 97, da Hitler beordrede ham til at skabe en bil til det tyske folk.
Resultatet blev VW Beetle, og sammenfaldet med den tjekkoslovakiske sportsvogn var så stort, at Porsche i 1961 måtte betale et stort millionbeløb til Tatra efter et forlig.