Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Dødsmaskine rullede i krig

I 1916 sendte briterne verdens første kampvogn, Mark I, til Vestfronten. De håbede, at det tunge køretøj med sit tykke stål­panser, sine langtrækkende kanoner og sin evne til at komme frem i ujævnt terræn kunne vende den fastlåste skyttegravskrig. Hurtigt udviklede alle krigens parter dog endnu bedre modeller.

De første Mark I-kampvogne blev udstyret med en såkaldt styrehale, der bestod af to enorme hjul.

Hjulene skulle gøre det lettere at styre kampvognen, men de viste sig at være en dårlig idé. De kørte ofte fast i skyttegravene og gik let i stykker.

Hjulene var mere til besvær end til gavn.

© Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Derfor blev de fjernet, og Mark I og dens efterfølgere blev fremover styret alene ved hjælp af larvefødderne.

Den opgave var de fire mænd om. Én betjente bremserne, én var chauffør, og to betjente gearkassen. De fire resterende besætningsmedlemmer betjente kanonerne.

Manden bag vidunderet: Traktor-fabrikant skabte kampvognen

Den militærvidenskabelige udfordring under 1. verdenskrig var at udvikle et pansret køretøj, der kunne krydse ujævnt terræn og meterbrede skyttegrave.

Alle forsøg på at løse den udfordring slog fejl – indtil opgaven endte på briten William Trittons bord.

Kampvogne i 1. verdenskrig

© Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

  • Navn: Schneider CA1
  • År: 1916
  • Land: Frankrig
  • Antal: 400
© Fiddlers Green
  • Navn: Renault FT
  • År: 1917
  • Land: Frankrig
  • Antal: 3.530
© Tank-Hunter
  • Navn: A7V
  • År: 1918
  • Land: Tyskland
  • Antal: 20

Han var ekspert i landbrugsmaskiner, hvor larvefødder længe havde været i brug.

Tritton skabte et utal af prototyper af kampvogne, men først da han fandt på at beklæde larveføddernes kæder med flade stålplader, var verdens første tank klar til at drage i kamp.

Kom med ind bag panseret på Mark I:

Mark I i tal

Længde (med hjul): 9,94 m
Bredde: 4,33 m
Højde: 2,34 m
Vægt (tom): 28,4 tons
Topfart: 6 km/t.
Rækkevidde: ca. 40 km
Mandskab: 8

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Formen var gennemtænkt

Rombeformen sikrede kampvognen et lavt tyngdepunkt. Det gav larvefødderne bedre mulighed for at gribe fat i underlaget.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Tropisk kabine

Motoren afgav så meget varme, at temperaturen inde i kabinen kunne nå op over 50 °C.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Soldater blev båret ud

Ventilationen inde i kabinen var dårlig. Ofte blev den fyldt med så meget røg, kulilte og benzindamp, at mandskabet besvimede og måtte bæres ud.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Kampvognens ammunition

Ammunitionen til kanonerne blev opbevaret i særlige metalrør.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Træramme skulle beskytte

En træramme med hønsenet beskyttede mandskabet mod fjendens granater.

Kommunikationsproblemer

Støjen i kabinen var ofte så høj, at besætningsmedlemmerne måtte kommunikere ved at banke på siderne.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Ujævnt terræn var intet problem

Larveføddernes stålplader gav kampvognen et særlig godt greb i underlaget. De gjorde den i stand til at køre i ujævnt terræn og hen over skyttegrave, der var op til 2,4 m brede.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Kampvognens signaturfarve

Brun blev hurtigt Mark I’s signaturfarve. De første modeller var malede i camouflage-mønster, men det blev hurtigt opgivet, fordi kampvognen alligevel blev sølet til i mudder.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Vognene kunne identificeres

Markeringer angav besætningens kompagni eller bataljon. Nogle kampvogne havde også navne eller motiverende citater malet på skroget.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Mark I's våben

Bevæbningen bestod af to 57-mm-Hotchkiss-kanoner og tre 8-mm-maskingeværer. Nogle kampvogne havde ingen kanoner, men til gengæld fem maskingeværer.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Kun én Mark I er tilbage

I alt producerede briterne 150 Mark I-kampvogne under 1. verdenskrig.

Af dem har kun én overlevet frem til i dag. Den findes på det britiske The Tank Museum i Dorset i England.

Markeringerne på skroget tyder på, at den bevarede tank muligvis var verdens anden tank.