De første Mark I-kampvogne blev udstyret med en såkaldt styrehale, der bestod af to enorme hjul.
Hjulene skulle gøre det lettere at styre kampvognen, men de viste sig at være en dårlig idé. De kørte ofte fast i skyttegravene og gik let i stykker.
Derfor blev de fjernet, og Mark I og dens efterfølgere blev fremover styret alene ved hjælp af larvefødderne.
Den opgave var de fire mænd om. Én betjente bremserne, én var chauffør, og to betjente gearkassen. De fire resterende besætningsmedlemmer betjente kanonerne.
Manden bag vidunderet: Traktor-fabrikant skabte kampvognen
Den militærvidenskabelige udfordring under 1. verdenskrig var at udvikle et pansret køretøj, der kunne krydse ujævnt terræn og meterbrede skyttegrave.
Alle forsøg på at løse den udfordring slog fejl – indtil opgaven endte på briten William Trittons bord.
Han var ekspert i landbrugsmaskiner, hvor larvefødder længe havde været i brug.
Tritton skabte et utal af prototyper af kampvogne, men først da han fandt på at beklæde larveføddernes kæder med flade stålplader, var verdens første tank klar til at drage i kamp.
Kom med ind bag panseret på Mark I:
Kun én Mark I er tilbage
I alt producerede briterne 150 Mark I-kampvogne under 1. verdenskrig.
Af dem har kun én overlevet frem til i dag. Den findes på det britiske The Tank Museum i Dorset i England.
Markeringerne på skroget tyder på, at den bevarede tank muligvis var verdens anden tank.