Ananas og spidse sko var det rene blær

Romerne blærede sig med enorme triumftog, mens husstande i 1700-tallets England kunne leje en ananas for en aften, når de ville signalere succes.

Officerer, soldater og Roms spidser deltog i tusindvis i optoget.

© Alamy/Imageselect

Romerske sejrherrer blærede sig med triumftog

Få forstod som romerne at blære sig, og når rigets hær vandt en stor sejr på slagmarken, blev alle sejl sat til. Felttogets hærfører drog ved hjemkomsten gennem Rom i et triumftog, der fejrede bedriften.

I processionen indgik sejrens rov i form af slaver, bytte og eksotiske dyr fra de erobrede områder.

I optoget deltog både officerer, soldater og Roms ledende mænd, men triumfen var en fest for alle borgere.

Turen gennem byens gader kunne vare i flere dage afhængigt af mængden af soldater og byttets størrelse. Nogle optog omfattede adskillige vognladninger med kostbare kunstgenstande.

Sejrherren bekostede desuden en række banketter, lege og anden underholdning, mens processionen stod på. Festlighederne var åbne for såvel optogets deltagere som almindelige romerske borgere.

  • Fordel: Triumftoget banede vejen til magten. Optog gjorde sejrherren populær, så han lettere kunne blive valgt til et politisk embede.

  • Ulempe: Optoget kostede romerne dyrt. Hærførerne brugte enorme summer på at overgå hinanden i overdådighed.

Elefanter viste magt: Det spektakulære dyr repræsenterede Roms erobringer i Afrika. Samtidig symboliserede elefanten magt og styrke.

© Carole Raddato

Spidse sko signalerede rigdom i middelalderen

Sko med lange, spidse snuder var højeste mode i middelalderen. Jo længere, desto bedre, dikterede moden, og de længste snuder stak mere end 60 centimeter frem.

Grunden til populariteten var enkel:

De lange skosnuder gjorde det umuligt for bæreren at arbejde, og skoene signale­rede derfor rigdom og overskud.

Det opsigtsvækkende fodtøj blev efter sigende opfundet i Polen, men var populært blandt overklassens mænd i stort set hele Europa.

Franske adelsmænd var vilde med spidse sko.

© Bibliothèque de l'Arsenal

Ananas var statussymbol i 1700-tallet

Ananas var et eftertragtet statussymbol i 1700-tallets England.

Frugten rådnede ofte under skibsrejsen fra Sydamerika, hvor den voksede naturligt, og dyrkning i drivhus var dyr og vanskelig.

En enkelt ananas kostede derfor tusindvis af kroner, og rige folk brugte frugten som dekoration ved fester og særlige lejligheder.

Mindre velhavende husstande kunne leje en ananas for en aften.

Lejede ananas gik på omgang, til de rådnede.

© Shutterstock