Arkæologiske skatte spænder ben for metroer verden over
Metroarbejdere og arkæologer kan hurtigt komme til at gå hinanden på nerverne, når der skal graves ud til nye metrolinjer rundt omkring i verdens storbyer. I Rom må ingeniører og indbyggere væbne sig med tålmodighed, for metroen bliver konstant forsinket.

I sidste uge fandt en italiensk arkæolog resterne af et 1.800 år gammelt nedbrændt hus under Rom.
Fundet blev gjort i forbindelse med udgravningen til Roms metro. Arkæologerne var begejstrede over fundet, ligesom de også var ekstatiske, da de sidste forår fandt en militærkaserne under metroarbejdet.
Men samme begejstring er svær at spore hos metroarbejderne, fordi sådanne fund er synonym for forsinkelser.
Rom
Metroarbejdet for en ny og tredje metrolinje i Rom har været i gang siden 2006, og den skal servicere byens 2,5 mio. indbyggere.
Men hver gang arkæologer finder et oldtidsfund, stoppes arbejdet, indtil de har undersøgt det nærmere. Og siden 2006 har romerne jævnligt kunnet se skilte med teksten “Metro C-Archeological Investigation” dukke op rundt omkring i byen.
Istanbul
Den største tyrkiske by, der tidligere var kendt som Konstantinopel, har mange lag af kultur liggende under sig.
Tunnelen til en ny metrolinje skal derfor løbe 30 meter under jorden for at komme under den dybde, hvor der findes historiske ruiner.
Men skakter og elevatorer ned til den dybde skal igennem det arkæologiske minefelt, og det har indtil videre affødt fire arkæologiske udgravninger på strækningen.