Enestående gladiator-fresko vækker begejstring
I Pompeji har arkæologer afdækket ruinerne af et værtshus, som muligvis var stamsted for romerbyens farligste mænd – og største sexsymboler.

Freskoen blev fundet i underetagen på en bygning, som arkæologerne antager har været et værtshus.
En usædvanligt realistisk fresko af to gladitorers kamp på liv og død er blevet afdækket i romerbyen Pompeji i Italien.
Det næsten 2.000 år gamle vægmaleri viser slutningen på en voldsom kamp mellem to typer gladiatorer – en murmillo og en thraker, der kæmpede med hver deres våben.
Realistisk blodbad
På freskoen har thrakeren tabt sit skjold og bløder kraftigt, mens murmillo-gladiatoren tilsyneladende er uskadt.
“Særligt interessant er den yderst realistiske fremstilling af sårene, såsom det på håndleddet og brystet på den besejrede gladiator, hvorfra blodet sprøjter”, forklarer Pompejis direktør Massimo Osanna til nyhedsbureauerne.
Muligvis værtshus for gladiatorer
Freskoen blev fundet i en bygning, som ifølge arkæologerne muligvis har været et værtshus. Bygningen ligger nær gladiatorbarakkerne, og Osanna mener, at værtshuset kan have været stamsted for gladiatorer, og at den øvre etage har huset prostituerede.
Gladiatorer var tidens største sex-symboler, og i Pompeji findes grafitti-tekster, hvor de praler af deres erobringer:
“Thraker-gladiatoren Celadus, den som alle piger sukker efter”, lyder en grafitti fx.
Tiltrak også elitens kvinder
Gladiatorerne var ifølge de romerske kilder også populære blandt elitens kvinder – selv den gifte af slagsen. At have en affære med en gladiator, der i social status rangerede helt nede i bunden af det romerske samfund, var en af de mest beskidte fantasier af alle.
Den romerske satiriker Juvenal brokkede sig fx højlydt, da en romersk senators hustru flygtede med en gladiator til Egypten. Manden var nemlig både gammel og usædvanligt grim:
“Men han var gladiator, og den profession får dem alle til at ligne Adonis. Det er sværdet, kvinderne elsker”, konkluderede satirikeren surt.