Jose A Moya/Regional Government of Murcia/Handout via Reuters
Foenikien, Mazzarón II, bjaergning

Oldtidsskib skal bjærges via utrolig redningsaktion

For næsten 2500 år siden sank et fønikisk handelsskib ud for Spaniens sydlige kyst. Nu er det fantastisk velbevarede skib truet af storme, men et hold arkæologer har en vild plan for hvordan det kan reddes.

Omkring 650 f.Kr. sank et fønikisk handelsskib ud for Spaniens sydlige Middelhavskyst.

Det otte meter lange fartøj med et skrog af cypres- og fyrretræ, samt en værdifulde last af blybarrer endte på i havbundens bløde sand, hvor det ligger endnu.

Men ikke meget længere. Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil arkæologer nemlig allerede næste sommer forsøge at hæve skibet – med en ganske særlig metode.

Dykkere fra Institut for Marinarkæologi på Valencias Universitet har igennem juni måned kortlagt revner og sprækker i vraget, som ligger på 1,7 m vand ca. 60 km ud for den spanske region Mazarrón.

Dokumentationen har forskere ved instituttet benyttet til at skabe en 3D-model af skibet.

Modellen skal vise forskerne vej til de revner, som vil gøre dem i stand til at skille skroget ad og bjærge det stykke for stykke – og derefter samle det igen som et puslespil oppe på land.

Foenikien, Mazzarón II, bjaergning

Dykkere fra Valencias Universitet har i juni 2023 brugt i alt 560 timer på at dokumentere vraget.

© Jose A Moya/Regional Government of Murcia/Handout via Reuters

Storme truer vraget

Arkæologer har tidligere besøgt vraget, som kom til syne under det klare vand i 1994, da byggeri på havnen ændrede havstrømmene og derved fritlagde skibet, der ellers var dækket af sand og aflejringer.

Siden da er skibet blevet beskyttet af et metalskelet og en mur af sandsække under vandet, men kraftige storme udgør stadig en konstant fare. De øger risikoen for, at skibet synker ned i havbunden igen, hvor presset kan knuse vraget.

“Det er mere fornuftigt at redde skibet, behandle det og udstille det på et museum, så folk kan nyde det end at gå og frygte for den næste storm”, siger forskerholdets leder, Carlos de Juan, til Reuters.

De Juan betegner skibet, som nu har fået navnet Mazarrón II, som “et unikt eksempel på maritim ingeniørkunst”.

Hvis den ambitiøse plan om at bjærge det lykkedes, kan skibet let komme til at stå som det bedst bevarede fønikiske skib i verden.

Se arkæologer undersøge vraget Mazarrón II:

Video