Shutterstock

Stenalderens kunstneriske mysterium

For 64.000 år siden begyndte sten­­al­de­rens jægersamfund at male på væggene i grotter, men forskerne ved stadig ikke, hvad kunstnerne forsøgte at fortælle med deres titusindvis af hulemalerier.

Hulemalernes metoder

© Shutterstock

Fingrene

Mange dyppede en finger eller hele hånden i farve og malede så på væggen.

© Shutterstock

Pusterør

Dyr fik tit kulør, ved at pul­ve­ri­se­ret farve blev blæst på væggen gennem et lille rør.

© Shutterstock

Pensel

De tidligste pensler bestod af dyrehår bundet på en pind.

Med de mest primitive redskaber skabte hulemenneskene malerier, der foreløbig har holdt i 64.000 år.

Christian Jegou, Publiphoto Diffusion/Ritzau Scanpix

Rød var en af de mest anvendte farver, for den fandtes i okker – en meget almindelig jernforbindelse i de øverste jordlag. Fra okker fik kunstneren også gul og brun. Sort kom typisk fra trækul i lejrbålet.

Christian Jegou, Publiphoto Diffusion/Ritzau Scanpix

Kunstnerne var stammens shamaner, der malede store dyr for at sikre jægerne held under jagten, mener forskerne.

Christian Jegou, Publiphoto Diffusion/Ritzau Scanpix

Stilladser var nødvendige for at male højt oppe på hulens vægge. Dem har kunstneren fået hjælp til at rejse, ligesom hans assistenter også holdt fakler og bragte friske forsyninger af farve.

Christian Jegou, Publiphoto Diffusion/Ritzau Scanpix

Datering af hulemalerier er vanskelig, da stenaldermenneskene gennem årtusinder brugte de samme huler og jævnligt friskede de gamle malerier op ved at male ovenpå.

Christian Jegou, Publiphoto Diffusion/Ritzau Scanpix

Den største af urokserne på Lascauxgrottens vægge er 5,2 m lang.

© Universal History Archive/Getty Images

Uroksen var et populært motiv

Lascaux-grotten ligger i den franske Dordogne-provins. Her har istidens men­nes­ker malet over 6.000 figurer.

De ældste motiver er sandsynligvis omkring 38.000 år gamle, mens de nyeste har prydet væggen i ca. 19.000 år.

Valget af motiver er stadig et mysterium for forskerne. Ud af de 606 dyr, som med sikkerhed kan artsbestemmes, er 364 heste, 90 kronhjorte, 60 urokser, 58 bisoner, syv kattedyr, en enkelt bjørn og sågar et næsehorn.

Er der tale om jægernes vigtigste byttedyr? Næppe, for knoglefund viser, at områdets beboere overvejende levede af rensdyr.

Kunsterne har sågar spist sig mætte i rensdyrkød, mens de dekorerede Lascaux-grotten.

Så måske malede stammens åndemaner det bytte, som jægerne allerhelst ville nedlægge.

Kun ét menneske er afbildet i grotten – i en tilsyneladende ubetydelig rolle langt nede på væggen.

hands cave painting

Analyser viser, at de fleste af hænderne i otte franske og spanske huler tilhørte kvindelige kunstnere.

© Shutterstock

Kvinder malede mest

Forskerne mener, at det typisk var kvinder, der begav sig ind i grotterne for at male.

Teorien baseres på studier af de tusindvis af hænder, som i stenalderen blev malet på hulevægge.

Forskning viser, at ringfingeren på mænd i 80 pct. af tilfældene er en smule længere end pegefingeren, mens det omvendte er tilfældet blandt kvinder.

Ved at måle fingerlængden på malerierne har forskerne konkluderet, at hulemalerier primært blev fremstillet af kvinder.

lascaux cave reproduction

I dag kan turister kun besøge kopien af Lascaux-grotten.

© Shutterstock

Kopi-grotter er fremtiden

Hulemalerier tåler ikke mødet med de hundredtusindvis af turister, som hvert år strømmer til for at beundre fortidskunsten.

Varmen og fugten fra de mange kroppe skaber mug og svampe, der ødelægger malerierne.

For at løse problemet har Frankrig og Spanien bygget kopier af deres berømteste huler: Chauvet, Lascaux og Altamira.

De originale grotter er i dag forbeholdt forskere.