Bryggeridirektør får ideen til Guinness Rekordbog
To jægere går langs en flod i det sydøstlige Irland den 10. november 1951. Sir Hugh Beaver er den ene af dem. Den 61-årige jæger er direktør for bryggerigiganten Guinness. I dag kredser hans tanker ikke om malt, humle og regnskaber – al opmærksomhed er fokuseret på efterårshimlen, hvor fugleflokke af hjejler sværmer.
Sir Beaver venter på det helt rette øjeblik, før han vender sin haglbøsse mod himlen og tager sigte. To skud bryder stilheden, men ingen hagl finder vej til målet, og slukørede traver de to jægere hjemad. På vejen hjem går snakken om det undslupne bytte.
“Hvilken fugl tror du er hurtigst? Hjejlen eller skovhønen?” spørger sir Beaver.
Selv vil han æde sin gamle jægerhat på, at hjejlen – som han forgæves har skudt efter – til hver en tid vil flyve fra skovhønen. Hans kammerat er uenig, men da ingen af de to gentlemen kender svaret, kan væddemålet ikke afgøres.
Tilbage på bryggeriet spørger sir Beaver sine ansatte, om de kender svaret, men ingen kan hjælpe. I dét øjeblik får bryggeridirektøren en genial idé: Han vil lave et opslagsværk med
rekorder fra hele verden.
Sir Beaver er overbevist om, at spørgsmål om verdens hurtigste, højeste og største optager mange af gæsterne på pubberne overalt i Storbritannien og Irland. En rekordbog vil derfor være en glimrende måde at gøre reklame for bryggeriets øl på.
At hans tanker om et gratis reklamehæfte en skønne dag skal ende med at give Biblen og Koranen kamp til stregen som verdens mest solgte bog, kan han ikke i sin vildeste fantasi forestille sig.