Krydrede delikatesser: Frisk mad fik krydderier
Langs Europas pilgrimsruter blev der i middelalderen oprettet boder med mad. Kvaliteten af maden var ofte dårlig, men en tommelfingerregel sagde, at duften af stærke krydderier betød, at man roligt kunne spise maden. En spisebod med dyre, udenlandske krydderier brugte også penge på friske råvarer.
Brød med fyld: Praktisk mad
Jarlen af Sandwich var en praktisk mand, som gerne ville kunne spise, mens han spillede kort med vennerne. Så i 1762 fandt han – eller hans tjener – på at lægge det fedtede kød mellem to skiver brød. Da slottets tjenere spurgte gæsterne omkring spillebordet, hvad de ville spise, sagde de nu bare “ligesom Sandwich”.
Fisk og og fritter: Engelsk nationalspise
I engelske kystbyer var det almindeligt for fiskerne at stege fisk på havnen. I midten af 1800-tallet blev pomfritter tilføjet til fiskene, og boderne blev flyttet op i byernes gader, hvor de engelske landkrabber gjorde fiskernes mad til nationalspise.
Hakkekød fra Hamborg: Langtidsholdbar rejsemad
I 1850'erne sejlede et stort antal jøder til Amerika fra den tyske havneby Hamborg.
Rejsemaden var stegte kødboller med masser af salt og krydderier, der sikrede lang holdbarhed. I New York blev bollerne populære under betegnelsen “stegt som i Hamborg”. Kødbollerne blev prototypen på den moderne hamburger.
Sushi på hjul: Rå fisk blev et hit
I 1923 raserede et jordskælv Tokyo. Restaurationsbranchen gik i stå, da det ikke var muligt at tilberede mad i de ødelagte køkkener. Byens sushikokke drog derfor ud på gaderne med små rullende boder og skabte fastfoodhistorie.
Drive-in: Burger i bilen
Den første kæde af amerikanske hamburgerrestauranter blev kaldt “White Castle”. Kæden åbnede i 1921, og da Ford på samme tid lagde grunden til massebilismen, kom White Castle på en ny ide: drive-in-servering.
Hurtig betjening: Nyt system satte skub i McDonald's
I 1940 åbnede brødrene Richard og Maurice McDonald en lille restaurant, hvor de serverede hamburgere, i San Bernardino, Californien.
Efter otte år i branchen introducerede de deres særlige “Speedee Service System” – hurtig betjening.
Det nye system blev en succes, men brødrene ønskede ikke at udvide med flere restauranter, og forretningsmanden Ray Kroc måtte bruge alle sine overtalelsesevner for at få lov til at gøre McDonald’s til en franchise.