Det anslås, at 20.000 mænd omkom den 18. juni 1815 på sletterne ved Waterloo i Belgien, da franske Napoleon Bonapartes hær på 72.000 mænd blev besejret af den britiske hertug af Wellingtons koalitionshær på 120.000 mand.
På trods af at Napoleon var talmæssigt i undertal, satte den geniale hærfører alt på ét bræt og forsøgte at angribe i dét, der skulle blive hans sidste slag.
Slagmarken har siden været kendt som stedet for det endegyldige punktum for Napoleonskrigene, der havde hærget Europa i 12 år. Nederlaget markerede begyndelsen på næsten 50 års fred på kontinentet.
I dag tiltrækker slagmarken årligt over en kvart million besøgende, som kan gå rundt og betragte panoramaudsigten og de fredelige omgivelser.
Sådan var det i hvert fald indtil juni måned i år.
Middag over berømt bakke
I hele måneden er en “unik spiseoplevelse” nemlig poppet op over slagmarken. Firmaet Dinner in the Sky har ophængt en såkaldt flyvende resturant, så eventyrlystne madelskere kan spise 50 meter over det sted, Wellington endegyldigt besejrede Napoleon.
Ifølge avisen The Brussel Times vil “i alt 3.000 gæster blive modtaget ved et bord hævet 50 meter over Løvebakken, der fremhæver historien om Slaget ved Waterloo, Napoleon og hertugen af Wellington”.
Løvebakken er en 43 meter høj bakke med en stor løvestatue på toppen, der blev anlagt af Vilhelm 1. af Holland i 1826, som en hyldest til sønnen Vilhelm – prinsen af Orange (den senere Vilhelm 2. Prinsen var general under slaget, men blev såret i skulderen af en fjendtlig kugle og siden hyldet for sit mod.
ABBA blev blæst udover slagmarken
Resturanten forsøger da også at skabe en historiske oplevelse udover det sædvanlige, hvor gæsterne bliver underholdt af soldater i historiske uniformer samt kanoner, trommer og en særlig videoanimation, som skildrer slaget under dem, og dermed giver en totaloplevelse for de spisende gæster 50 meter over jorden.
Det er dog langt fra alle der er lige begejstrede for resturantens mange tiltag. Turister, der er rejst hertil for at markere 208-årsdagen for slaget og måske forventer en mere andægtig oplevelse, har nemlig ingen chance for at undgå den højlydte pop-up resturant, selv hvis de ville.
Særligt irriteret blev mange den 18. juni, da resturanten spillede ABBA's kæmpehit “Waterloo” så højt, at det kunne høres ud over hele slagmarken.
Musikken fik adskillige besøgende til at brokke sig på Twitter. Én beskrev oplevelsen med ordene: “Belgens kommercielle interesse er ved at omdanne slagmarken ved Waterloo til Disneyland”.
Den unikke oplevelse har været komplet udsolgt længe. Den koster fra 150 euro (ca. 1100 kr.) for cocktails til 295 euro (ca. 2200 kr.) for en middag – desværre uden Beef Wellington er på menuen.