Bange anelser plagede den lille gruppe af journalister, der den 28. november 1861 satte sig til rette i togvognen. Vognen skulle – dybt under Londons gader – føre dem fra stationen Paddington til Edgware Road.
Ingen havde tidligere kørt ruten, men på pubberne og i gaderne gik sladderen om, at undergrundsbanen var snavset som en mødding og stank som en kloak.
Journalisterne blev behageligt overraskede. “Tunnellerne var ikke – som man skulle tro – snævre, mørke, fugtige og ildelugtende, men lyse, rummelige, rene og utrolig veloplyste.
Faktisk minder de mere om en velholdt gade end en passage under en storby”, skrev en entusiastisk reporter efter køreturen.
Journalisten var ikke alene om at være begejstret. På den officielle åbningsdag, den 10. januar 1863, lod hele 38.000 passagerer sig transportere i de enkle, gasoplyste passagervogne af træ.
Det nye transportmiddel var hårdt tiltrængt. London var i 1860 med sine 3.188.485 indbyggere overfyldt, og gaderne vrimlede med vogne, kærrer og hestetrukne omnibusser.
At undgå kaos krævede en drastisk løsning: Transporten skulle nu foregå med tog i udgravede tunneller under jorden.
I januar 1861 tog arbejdere det første spadestik til anlægget, som skulle blive verdens første underjordiske jernbane.