Asar Studios/Imageselect

Gysermaske gjorde kvinder mere attraktive

Rekvisitter var en vigtig del af det flirtende spil i 1700-tallets Venedig. Kvindernes påklædning var ofte sparsom, men en helt særlig maske spillede en væsentlig rolle, når mænd og kvinder kurtiserede hinanden.

Når mænd og kvinder kurtiserede hinanden i 1600- og 1700-tallets Venedig, var rekvisitter ofte en del af det flirtende spil. Bl.a. moretta-masken, en sort maske i velour, som skjulte kvindens identitet.

Masken havde ingen strop, men skulle holdes fast ved at bide sammen om en knap på maskens bagside, så kvinden ikke kunne tale, mens hun havde den på.

Brystvorterne blev sminket

Masken stod i kontrast til kvindernes tøj, der var meget afslørende.

Det var bl.a. normalt at putte rød make-up på brystvorterne for at gøre dem synligere under det tynde stof.

Masken havde ingen strop, men skulle holdes fast ved at bide sammen om en knap på maskens bagside, så kvinden ikke kunne tale, mens hun havde den på.

© Asar Studios/Imageselect

Mystikken virkede flirtende

Masken gemte dog på kvindens egentlige skat, hendes ansigt, hvilket gjorde hende mere gådefuld og attraktiv for mændene, der skulle forsøge at vinde kvindens gunst uden at kunne tale med hende.

Det var kun de færreste, som havde held til at få kvinden til at tage sin maske af og dermed åbne sig op for sin bejler.