













Reality for begyndere
Reklamefolk må tage stadig mere opsigtsvækkende midler i brug for at lokke kunderne til. I 1955 lader de en kvinde flytte ind i et stormagasins udstillingsvindue, så folk hele døgnet kan følge med i hendes liv. I to uger ser de kvinden, Russel E. Lee, sove, se TV og drikke kaffe – og fortovet foran forretningen er sort af mennesker.
New York, USA
1955
Hundefilm med hylekor
Under produktionen af Disneys tegnefilm “Lady og Vagabonden” lægger skuespillerne stemmer til en foreløbig version. Skuespillerne lægger hele deres sjæl i figurernes gøen og laden for at inspirere animatorerne til at tegne de rette ansigtsudtryk. Filmen var den første animerede film, der blev indspillet i det brede cinemascope-format.
Californien, USA
1953
Ti stille, jeg ser film!
Stumfilm har revolutioneret underholdningsindustrien, og genrens største stjerne er Charlie Chaplin. I 1918 får hans nye film “Shoulder Arms” (Gevær ved skulder) stor succes. Filmen skildrer den forfærdelige skyttegravskrig i et komisk lys og beviser, at der ikke er langt fra tragedie til komedie.
USA
1918
Danskerne var vilde med Amerika
Efter 2. verdenskrig var USA den store helt, og det kunne både ses, mærkes og smages i Danmark i 1950’erne. Her havde den amerikanske populær-kultur vind i sejlene, og danskerne dyrkede bl.a. amerikanske film, tegneserier og musik. Og i drive-in-biografen i Lynge kunne de ventende gæster få serveret is og kaffe “på amerikansk”.
Lynge, Sjælland
1950’erne
Orden midt i massakren
Instruktøren Stanley Kubrick må sande, at det er umuligt at holde styr på hundredvis af dræbte slaver, under arbejdet med filmen Spartacus. Derfor får alle ofre på slagmarken et nummer. Mellem optagelserne kan Kubrick råbe sine ordrer til den enkelte statist blot ved at henvise til nummeret.
Madrid, Spanien
1959
Løver på spring i København
Som de første i Danmark kunne københavnerne i 1953 opleve 3-d-film – i bl.a. Kinopalæet. Filmen “Afrikas djævle” handlede om to menneskeædende løver, som gik til angreb på afrikanske jernbanearbejdere, og kun de færreste biografgængere kunne holde sig i ro, når de vilde rovdyr “sprang ud” af lærredet.
København
Maj, 1953
Perfektion til mindste detalje
Alt skal fremstå virkelighedstro i en disney-film – derfor må tegnerne nøje observere de mindste detaljer. I 1955 får fotografen Gene Lester mulighed for at komme bag kulisserne i filmstudierne, hvor tegnerne sammen med Walt Disney øver sig i at afbilde en sæbebobles bevægelser i luften.
Anaheim, Californien
1955