Fem år efter De Beers’ kampagne sang Marilyn Monroe “Diamonds Are a Girl’s Best Friend”.

© Scanpix

Hvornår blev diamanter pigernes bedste ven?

Hvorfor blev det lige diamanten, der fandt vej til kvinders vielsesringe?

Diamantringe fik plads på pigernes favoritliste over vielsesringe fra 1948.

Begejstringen skyldtes en kampagne fra diamantvirksomheden De Beers, der i 1938 havde allieret sig med reklamebureauet N.W. Ayer & Son. De skulle introducere diamantringen som vielsesring og markedsføre den i diverse modemagasiner.

Bryllupskampagne banede vejen

Planen lykkedes i første omgang ikke, men da bureauet i 1948 lancerede en massiv bryllupskampagne med sloganet “En diamant holder for evigt”, fandt diamanter for alvor vej til pigernes fingre, og snart kunne otte ud af ti amerikanske brude vise en diamantring frem.

De Beers blev grundlagt i 1888 og har nu ca. 35 % af verdens diamantproduktion.

De Beers begyndte produktionen i Sydafrika.

© Scanpix