Amelia Earhart kæmpede med teknikken i sit fly

Under sin spektakulære jordomrejse fløj Amelia Earhart i et topmoderne fly, men navigationsudstyret var ustabilt, og hendes Lockheed Elektra havde allerede haft ét havari, inden hun alligevel satte sin sidste kurs ud over Stillehavet.

Under sin spektakulære jordomrejse fløj Amelia Earhart i et topmoderne fly, men navigationsudstyret var ustabilt, og hendes Lockheed Elektra havde allerede haft ét havari, inden hun alligevel satte sin sidste kurs ud over Stillehavet.

NASA states

Den 2. juli 1937 forsvandt flypioneren Amelia Earhart over Stillehavet i et Lockheed Model 10 Electra-fly.

Flymodellen blev præsenteret i 1934 og var frem til 1941 en af Lockheed-fabrikkernes største salgssucceser.

De 148 producerede Electra-fly solgte Lockheed til især Pan Am, som var så glad for det lille passagerfly, at selskabet i testfasen betalte for byggeriet af en vindtunnel.

Amelia Earhart fik specialbygget sin Electra på Lockheeds fabrik i Californien.

Hun sørgede bl.a. for, at der blev installeret flere brændstoftanke, for at kunne opfylde sin drøm om at blive den første kvinde til at flyve Jorden rundt.

Selv kaldte hun flyet for sit “flyvende laboratorium”, men reelt var det ikke fyldt med avanceret udstyr.

Mest imponerende var hendes radiopejlingsapparat, der kunne fastslå, hvilken retning et elektromagnetisk signal, fx radiobølger, kom fra.

Men Earhart blev aldrig gode venner med det nye apparat, som var særdeles ustabilt. Ikke desto mindre indledte hun sin verdensomrejse i marts 1937.

Hun havarerede allerede under en start fra Hawaii, og efter et par måneders reparationer genoptog hun turen og forsvandt sporløst.