Josephine Baker tog Paris med storm
Den amerikanske danserinde Josephine Baker fik succes i 1920’ernes Paris med sin udfordrende dans. Hun arbejdede også for den franske modstandsbevægelse og var en fremtrædende forkæmper for sortes borgerrettigheder i USA.

Med sin vilde dans opnåede Josephine Baker succes i 1920’ernes Paris.
En feberagtig forventning fylder lokalet. Premiereforestillingen af La Revue Nègre i Paris, den 2. oktober 1925, var udsolgt. Ekstra stole var blevet stillet op på trapper og afkroge på Théâtre des Champs-Élysées. Alle ville se den omtalte dansetrup, der netop var ankommet fra New York.
Man forventede noget spektakulært; noget sensationelt.
Derfor indtrådte i første omgang en vis skuffelse. I Paris, hvor det eksotiske Afrika var højeste mode, syntes publikum, at flere af pigerne ikke rigtig var mørkhudede nok. Alligevel vakte en af kvinderne på scenen dog med det samme opsigt. Hun hed Josephine Baker. Hendes rygte var løbet hende i forvejen, og hun viste sig at være en danser ulig alle andre.
Komisk og pirrende
I de første scener lavede hun lidt parodierende skuespil og dansede snublende rundt som ”en blandning af Jerry Lewis og Charlie Chaplin”. Men det var aftenens sidste nummer der gjorde hende til en sand legende.
Den unge Josephine blev da båret tilsyneladende bevidstløs ind på scenen af en muskuløs mørk danser. Selv var hun nøgen, bortset fra nogle fjer omkring midjen og anklerne. Langsomt livede hun op og begyndte at danse. Stadig vildere bevægede hun sig rundt om manden, gned sig mod hans krop og så nærmest ud til at dyrke sex på scenen.Selv beskrev Josephine Baker langt senere det, der var sket. ”Jeg var som besat – jeg sansede intet, hørte knap nok orkestret, bare dansede!”
Publikum jublede. De stående ovationer ville ingen ende tage. Næste dag skrev aviserne om, hvordan der var blevet skrevet historie på scenen.
”Det var som om en ny verden viste sig. Noget så erotisk har man aldrig tidligere set på et teater”, skrev én anmelder.
Andre talte om skandale. Nogle af forestillingens egne dansere fortalte senere, at de fandt det hele modbydeligt. Men alle indvendinger prellede af. Bakers dans – pirrende nok kaldet Danse sauvage – ”den vildes dans” – var en komplet succes. I de følgende dage talte alle om den nye stjerne. Forfatteren Ernest Hemingway var på pletten og beskrev hende som ”den mest sensationelle kvinde, man nogensinde har set.”