Mozart ville være kendt for enhver pris
Den store komponist er kendt som én af finkulturens helte, men på hans egen tid foragtede kendere Mozart som en plat gøgler. Ægte kunstnere lagde afstand til hans krumspring for at tiltrække publikum.
Lille Mozart optrådte for hoffer fra Wien til London med sin søster. Far Leopold var sjældent tilfreds med betalingen.
Sex sælger – det var komponist-talentet Mozart klar over, da han fik chancen for at indtage Wien i 1782. Den 25-årige Wolfgang Amadeus havde også lagt mærke til, at wienerne sværmede for det orientalske, så temaet for hans nye opera var oplagt: tyrkiske haremmer.
“Bortførelsen fra Seraillet” pirrede nysgerrigheden på den helt rigtige måde. Derfor var Burgtheater fyldt til sidste plads, da tæppet gik ved uropførelsen den 16. juli, og selv den østrigske kejser havde gjort sin entré.
Josef 2. ville også opleve den vovede opera om en kristen jomfru, der var i overhængende fare for at miste sin dyd til den begærlige pasha.
Pikanterierne på scenen blev ledsaget af frisk og medrivende musik anført af Mozart selv ved klaveret. Og alle kunne følge med i sangen, for den blev fremført på tysk. Italiensk gik ellers for at være det eneste ordentlige operasprog blandt Wiens kultursnobber, og reaktionen på Mozarts frækhed udeblev ikke:
“Under hele første akt blev der pebet – men man kunne dog ikke forhindre højlydte bravoråb efter arierne”, skrev komponisten i et brev til sin far.
Mozart fik ingen grund til bekymre sig om kritiske tilråb, for i den kommende tid strømmede nysgerrige til for at få stillet deres nysgerrighed og lade sig forarge.
Mozart var en stjerne, og selv om han kun fik ni år mere at leve i, var det rigelig tid til at sikre ham udødelighed som én af historiens største opera-mestre.
Selv skænkede han ikke sit eftermæle en tanke i de intense wienerår – hans mål var blot at levere bedre underholdning end rivalerne, vinde de riges gunst og få sit honorar. Det var den største kunst, havde han lært hjemmefra.