Har du aldrig overværet en opera? Så rust dig til dit første møde med den gamle kunstart ved hjælp af HISTORIEs lynkursus i operaens grundbegreber.
Så snart du går gennem svingdøren til operahuset, vil du møde et hav af nye termer, og flere af dem rummer en bid verdenshistorie – enkelte fra de grummeste kapitler.
Læs op på primadonnaer og hør smagsprøver på det høje c og kastrerede sangeres lyse stemmer. Her er 25 nedslag, der klæder dig fint på til en aften i operaen:
Arie

Sopranen Sarah Brightman har indspillet et hav af arier fra kendte operaer.
– er betegnelsen for en længere solosang som oftest ledsaget af musik. Ordet kommer fra det italienske aria, som betyder luft.
Bukseroller

– kaldes manderoller, som synges af en kvinde. Formålet er at udfylde en rolle, som oprindeligt blev skrevet til en kastratsanger.
Det høje c
Lyt til nogle af historiens flotteste c’er.
– er den tone, som den højeste mandsstemme, tenoren, skal nå. Og nej, alle krystalglas i nærheden af tenoren går ikke i stykker, når han tager det høje c.
Duodrama

Operaen “Fidelio” er et duodrama om kvinden Leonore, der forklædt som manden Fidelio forsøger at befri sin ægtefælle fra fængslet.
– en opera, der fokuserer på to personer. Formen var populær i slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet og inkluderer bl.a. “Fidelio”, Ludwig van Beethovens eneste opera.
Encore

I moderne tid giver stjerner som newzealandske Kiri Te Kanawa (i midten) kun ekstranummer under koncerter, ikke midt i en operaforestilling.
– Når publikum forlanger at høre en smukt udført arie igen, kaldes gentagelsen encore. Ekstranumre greb til tider om sig og fik i 1786 Østrigs kejser, Josef 2., til at forbyde encorer i operaen “Figaros bryllup”. Kejseren ville gerne hjem i seng.
Finale
Operaen “Turandot” slutter med det helt store brag.
– slutningen på en akt eller hele operaen. Oftest befinder alle operaens sangere sig på scenen under finalen.
Grand opéra

Under en fransk grand opéra optrådte også balletdansere.
– kaldes de stort opsatte operaforestillinger, som blev opført i Paris i 1800-tallets midte. Genren var kendetegnet ved spektakulære scenedekorationer og specialeffekter frembragt vha. en nyskabelse som det elektriske scenelys.
Heltetenor

Heltetenor forbindes mest med Richard Wagners operaer. Her fra forestillingen “Tristan og Isolde”.
– er en mandsstemme med en dyb og mørk klang, som gør den velegnet til helteroller. Den lysere tenorstemme betegnes lyrisk tenor.
Intermezzo

Violiner og andre strygere bruges ofte til intermezzoer.
– er et musikstykke, som operaens orkester spiller mellem forestillingens akter eller scener.
Jenny Lind

Jenny Lind blev kaldt “Den Svenske Nattergal”.
– svenske Jenny Lind (1820-1887) var én af 1800-tallets berømteste operasangere. Hun gav koncerter over hele Europa og i USA. Senere blev hun professor i sang ved Royal College of Music i London.
Kastratsanger
– en mandlig sanger, som er blevet kastreret inden puberteten og derfor bevarer sin høje, lyse stemme.
Libretto

Librettoen til Giuseppe Verdis opera “Ernani” fra 1844.
– er operaens tekst. Libretto er italiensk og betyder “lille bog”.
Mezzosopran

Svenske Anne Sofie von Otter regnes for en af de største mezzosopraner gennem tiderne.
– er den kvindestemme, som ligger mellem den høje sopran og den dybe alt. Stemmen bruges ofte til roller som hekse, kloge koner eller udspekulerede forførersker.
“Nessun dorma”
Hør opera-elskernes absolutte tophit.
– titlen betyder “ingen må sove” og stammer fra Puccinis opera “Turandot”. Arien var den legendariske italienske tenor Luciano Pavarottis (1935-2007) signatursang og fremkaldte bragende bifald verden over.
Ouverture
Hør ouverturen til operaen “Figaros bryllup”.
– kommer af det franske udtryk for “åbning” og betegner operaens første musikstykke. Ouverturen fanger tilskuernes opmærksomhed og slår operaens temaer an. Efter ouverturen indtager sangerne scenen.
Primadonna

Græsk-amerikanske Maria Callas (1923-1977) er for mange den ultimative primadonna. Hun var kendt for sit flammende temperament.
– betegnelsen stammer fra det italienske udtryk prima donna, førstedame, og betegner operatruppens førende kvindelige stjerne. Primadonnaer har ry for at være vanskelige og krævende, deraf udtrykket primadonnanykker.
Queen’s Theatre

Queen’s Theatre er i dag mest kendt for at opføre musicalen The Phantom of the Opera uafbrudt siden 1986.
– grundlagt allerede i 1705 blev Queen’s Theatre Londons førende operahus i 1700- og 1800-tallet.
Repetitør

Det kræver stor dygtighed at koge et helt orkesters musik ned til klaver under prøverne. Kun de bedste repetitører magter opgaven.
– en pianist, som indøver operaens arier med solisterne. Først senere øver solisten med forestillingens orkester.
Sopran
Lyt til en af historiens største sopraner: Montserrat Caballé (1933-2018).
– er operaens højeste kvindestemme, som ofte bruges til rollen som heltinde. Stemmetypen har mange variationer og strækker sig fra spinkle, lette stemmer kaldet soubretter til de såkaldte dramatiske sopraner, som kan overdøve et 100 mand stort orkester.
Tenor
Se de tre tenorer i hopla.
– De tre tenorer pustede med charme og deres høje, lyse mandestemmer nyt liv i opera. En TV-koncert under VM i 1990 gjorde José Carreras, Plácido Domingo og Luciano Pavarotti verdensberømte langt uden for operaens før så elitære verden.
Unison

– kommer af det latinske ord unisonus, som betyder enslydende eller monoton. Betegnelsen betyder, at sangerne synger samme melodi i samme tonehøjde eller i én eller flere oktavers afstand.
Vibrato
Hør vibrato, der får Jorden til at ryste.
– er en teknik, som består i at få stemmen til at vibrere ved hurtigt at skifte mellem to toner. Teknikken giver operasangere kraften til at overdøve orkestret.
Xylofon

I operaen Hans og Grete komponeret af Engelbert Humperdinck (1854-1921) lød der toner fra en xylofon.
– hører du en xylofon, ved du, at forestillingen er skrevet efter 1893, hvor instrumentet for første gang blev anvendt i en opera.
“Yerma”
Se operaens dramatiske klimaks.
– operaer er ofte dramatiske som fx “Yerma”, der betyder gold på spansk. Den handler om en kvinde, som dræber sin mand i fortvivlelse over ikke at kunne blive gravid.
Zarzuela
Chok: Hovedrolle-indehaveren taler midt i operaforestillingen.
– er en særlig spansk form for opera, der bryder med normen om, at replikkerne altid synges i operaer. Under forestillingen må de medvirkende tale, danse og naturligvis synge. Genren opstod formentlig i 1600-tallet.