Musikhistorie: Et enkelt stykke musik kostede en formue
I dag betragter de fleste musik som en gratis og nem glæde. Men for 400 år siden skulle man betale løn til 90 musikere, hvis man ville høre et enkelt stykke musik. Tag med på en musikalsk rejse gennem historien.

Mange basunister og fløjtenister kan takke Ludwig van Beethoven for jobbet i symfoniorkestret. Var det ikke for hans særlige krav til instrumenteringen, ville der ikke have været brug for dem.
Orkestret tager form
I dag tæller et symfoniorkester ca. 90 musikere, men sådan har det ikke altid været. Gennem århundreder er orkestrets størrelse og klang blevet udbygget. Og fra alle verdenshjørner er instrumenter med helt særlige egenskaber strømmet til Europa. Oboen kom fra Jerusalem, paukerne fra militæret.
De første orkestre bestod af små grupper af omvandrende musikanter, der blev hyret til én opgave ad gangen. I middelalderen hørte hverken adel eller almue musik – de dansede til den.
Først i renæssancen (1400-1600) begyndte musik at få en værdi i sig selv, da fyrster og adel satte pris på elegant taffelmusik under deres måltider og musik til mindeværdige begivenheder som fx et bryllup.
Musikken krævede et hofensemble, der i renæssancen bestod af højst 10 musikere. I barokken (1600-1750) voksede orkestrene sig lidt større. Komponisten Bach havde fx 18 musikere til sine store kirkeværker, og Händel omkring 30. Samtidig kom der orden på instrumentsektionerne: Blæsere, strygere, tangenter og strengeinstrumenter sad nu grupperet.
I oplysningstiden (1700-1800) hittede værker af Mozart og Haydn overalt i Europa, og enhver fyrste krævede, at musikken lød mindst lige så godt hos ham, som når den blev spillet ved naboens hof. For at indfri det krav måtte orkestrenes størrelse og instrumentering standardiseres.
I løbet af 1700-tallet fik borgerskabet mod på at efterligne fyrsternes smag og opførte koncertsale med plads til mange tilhørere. De store rum stillede nye krav til lydstyrke og instrumenter. Med tiden betød de kunstneriske krav, de fysiske rammer og de økonomiske begrænsninger, at symfoniorkestret endte med at have ca. 90 medlemmer fordelt i fire instrumentsektioner.