To helt nye biler fra franske De Dion-Bouton, verdens førende producent i 1907, deltog i kapløbet.

Motorløb: Hvad var Peking-Paris-løbet?

I sommeren 2013 kørte veteranbiler fra Beijing til Paris. Er det rigtigt, at de genopførte et historisk motorløb?

Motorløb fra 1907

"Peking-Paris"-løbet var den helt store mediebegivenhed i sommeren 1907. Den blev organiseret af den franske avis "Le Matin", der udfordrede vovehalse til at bevise, at en mand med en bil og vilje af stål kunne køre, hvorhen han ville.

Fem hold mødte op til start i Kinas hovedstad. De bestod af kørere, mekanikere og reportere – for hver vogn skulle sende beretninger fra turen hjem til avislæserne. Af samme grund var ruten lagt langs telegraflinjerne gennem Asien, hvor mandskaberne også kunne finde depoter af brændstof. Det var møjsommeligt blevet båret frem på kamelryg.

Kun 4 biler fuldførte motorløb

Allerede kort efter start den 10. juni 1907 stod det klart, at turen ville blive en prøvelse for mænd og maskiner. Bilernes svage motorer kunne ikke hamle op med mudrede hjulspor og stejle bjergstier, så samtlige hold måtte flere gang have hjælp fra forspand af lokale okser. En trehjuler satte sig uhjælpeligt fast i Gobi-ørkenen, og mandskabet var døden nær, da det blev reddet af nomader.

Mod alle odds nåede alle de fire øvrige vogne til Paris. Førstepræmien i form af en flaske champagne gik til den italienske prins Scipione Borghese, hvis overlegne Itala-bil ankom til Paris den 10. august.