EUROPA I FLAMMER - Slaget om England

I juli 1940 er alt på spil for det engelske imperium. Frankrig har kapituleret, Norden er besat, Luftwaffe er verdens mest moderne luftvåben, og nu truer Hitler med at invadere de britiske øer. Kun en gruppe utrænede piloter i alt for få fly kan forhindre Englands fald. Vi følger piloterne i dogfights over kanalen og hører øjenvidner til Slaget om England fortælle.

I juli 1940 er alt på spil for det engelske imperium. Frankrig har kapituleret, Norden er besat, Luftwaffe er verdens mest moderne luftvåben, og nu truer Hitler med at invadere de britiske øer. Kun en gruppe utrænede piloter i alt for få fly kan forhindre Englands fald. Vi følger piloterne i dogfights over kanalen og hører øjenvidner til Slaget om England fortælle.

Jeg kunne se Messerschmitt-jagerflyenes lysegule næser, flyvende på begge sider af bombeflyene. Himlen var fuld af dem, lag på lag, mange hundrede meter tykke lag. De fløj jævnt mod os, svævende op og ned langs horisonten. Åh Gud, åh gud...” 21-årige jagerpilot John Beard i sit Hurricane-kampfly over London, september 1940

RAF-pilot John Thomson lader ikke de kraftige vibrationer fra motoren i Spitfirejageren forstyrre sin koncentration. Han fastholder det tyske bombefly i sigtekornet, ånder ind og trykker på aftrækkeren til maskingeværerne.

Salven af sværtkalibrede projektiler hamrer ind i bombeflyet, der få sekunder efter vrider rundt og styrter med en hale af røg mod det mørke hav under duellen.

2. verdenskrig EIF 2106

Britiske jagerfly var mange gange dagligt i hidsige hundeslagmål med sværmene af tyske bombefly eskorteret af jagere.

© Imageselect

I sommeren 1940 er himlen over den engelske kanal og det sydlige England skueplads for hidsige luftkampe.

Igen og igen må britiske jagerfly gå i luften for at feje bølger af tyske bombemaskiner og kampfly tilbage til det nazibesatte fastland.

For at bane vejen for en invasion af Storbritannien har Hermann Göring beordreret Luftwaffe til at sønderbombe det britiske luftvåben, RAF.

Samtidig jagter de tyske bombe-eskadriller nådesløst alle forsyningskonvojer på havet for at sulte briterne til overgivelse.

Læs hele historien om briternes kamp mod Luftwaffe i bind 6 af den nye bogsere Europa i Flammer: Slaget om England.

Europa i brand

Nazisterne undervurderer massivt briternes forsvarsevne, som ikke mindst takket være en uhyre effektiv radarmur konstant afviser tyskernes luftvåben og påfører Luftwaffe store tab.

Briternes indædte forsvar får gentagne gange Göring til at skifte strategi og udpege nye bombemål. Men England står urokkeligt fast.

2. verdenskrig EIF 2106

Blot 10 minutter efter at radaren havde spottet de tyske fly, var de britiske piloter i luften i deres jagerfly.

© Getty Images

Midt under kampene om De Britiske Øer slår briterne pludselig igen.

Engelske fly buldrer i nattemørket indover et gadelampe-oplyst Berlin og lader en regn af bomber falde.

Den tyske befolkning er i chok. Og nazisterne, der har udbasuneret, at der aldrig vil falde så meget som én bombe over Berlin, er til grin.

2. verdenskrig EIF 2106

Bombeflyenes angreb dybt inde i Tyskland kan briterne følge med i på ophængte plakater i London.

© Ministry of Information Photo Division Photographer

Over hele Tyskland eksploderer fabrikker, flybaser, jernbaner og kraftværker i bomberegn.

Midt i september har Hitler mistet troen på, at Luftwaffe kan bane vejen for en invasion af Storbritannien.

I stedet skal briterne få Luftwaffes hævn at føle. “Bomb Storbritanniens byer! Bomb London!” lyder befalingen.

Terrorbombningen af de engelske byer – blitzen – er i gang

Krigens sidste øjenvidner

Colin Bell følte sig som en erfaren pilot, da han 22 år gammel fløj ud på sit første togt mod Tyskland. Men mødet med det hidsige antiluftsskyts fik ham alligevel til at gå i panik.

Og med god grund. Kun en fjerdedel af de allierede bomberpiloter overlevede mere end et par år i tjenesten.

2. Verdenskrig EIF 2106

Colin Bell (1921 - ) oplevede på første hånd slaget om England og besluttede at blive pilot i Royal Air Force. Han blev uddannet på luftbaser i USA, inden han vendte hjem til England og deltog i 50 bombetogter mod Tyskland, heraf 13 over den stærkt beskyttede hovedstad Berlin.

© Wikimedia Commons

Antiluftskyts var den største fare

Jeg fløj i Mosquito-bombeflyet. Vi kunne ikke kæmpe mod andre fly i liften, vores formål var alene at komme hurtigt ind, kaste pejlemærker og bomber – og så komme hurtigt ud igen.

Antiluftskyts var en større fare for os end fjendtlige piloter, der kun sjældent kunne indhente os.

Alle allierede fly over Tyskland fik en varm modtagelse, men Berlin var i en klasse for sig. Antiluftskyts fyrede op i luften foran os.

Et par sekunder senere havde de beregnet vores afstand og retning og begyndte så at smyde på os. Meget intenst og meget præcist. Alt blinkede og bragede.

Vi var rystede...

Europa i brand - Bokserien
2. Verdenskrig EIF 2106
© Shutterstock, Kessell/War Office Second World War Official Collection/The Imperial War Museum

England skulle besættes

Efter nazisternes sejrrige lynkrig mod Frankrig beordrer Hitler flåden og hæren til at forberede sig på et amfibieangreb mod De Britiske Øer. Under den såkaldte Operation Seelöwe skal 260.000 tyske tropper storme landet sydfra, overtage magten inden for en måned og indføre et brutalt militærdiktatur.

2. verdenskrig EIF 2106
© Getty Images

Radaren vandt luftkrigen

I 1930’erne opdager en britisk ingeniør, at radiosignaler bliver forstyrret af flyvende fly. Få år senere står radarmaster klar fra klinterne i Dover til klipperne i Wales og danner en usynlig mur af radiobølger omkring England. Systemet gør briterne i stand til på blot 10 minutter at have kampklare jagere på vingerne for at møde de angribende fly.

2. verdenskrig EIF 2106
© Getty Images

Blitzen over London

Den 7. september 1940 lyder en ildevarslende hylen over London. Tyske bombemaskiner er tæt på hovedstaden, og snart vil tonsvis af bomber falde over huse, havneområder, gader og stræder. Luftwaffe har indledt blitzen over London, hvor tyske piloter de næste 57 dage målrettet vil myrde så mange civile som muligt.