Amerikanerne boede i 1920’erne i verdens rigeste land, og deres indkomst steg år for år.
De mange rare penge brugte de især på at købe elektronik og biler.
Efterspørgslen efter tidens hotteste varer steg, fordi de blev bedre og bedre.
Kvaliteten på alt fra radioer og telefoner til elektriske barbermaskiner og køleskabe steg, og samtidig faldt prisen, fordi samlebåndsarbejde vandt frem i industrien.
I 1920’erne fik USA’s voksende middelklasse derfor råd til at købe varer, som hidtil havde været forbeholdt en lille og stenrig elite.
Intet produkt havde større betydning for den amerikanske økonomis opblomstring end bilen.
Som ringe i vandet bredte effekten af det øgede bilsalg sig til hele USA.
Stålindustrien, gummifabrikanter og lædervirksomheder profiterede af at levere råvarerne til fremstillingen af 26 millioner biler.
Flere biler medførte også anlæggelsen af nye veje, hvilket gav beskæftigelse til titusinder.
Langs de nye veje skød benzinstationer og restauranter op, hvilket også øgede beskæftigelsen, mens oliestaten Texas blev rig på at sørge for benzin til de mange bilister.
Antallet af husejere steg takket være adgangen til afbetalingsordninger, og alt fra flyttefirmaer til møbelindustrien nød godt af de mange hushandler.
Optimisme og højt humør kom til at præge forbrugsfesten, der varede et helt årti.