Amerikanerne boede i 1920’erne i verdens rigeste land, og deres indkomst steg år for år.
De mange rare penge brugte de især på at købe elektronik og biler.
Efterspørgslen efter tidens hotteste varer steg, fordi de blev bedre og bedre.
Kvaliteten på alt fra radioer og telefoner til elektriske barbermaskiner og køleskabe steg, og samtidig faldt prisen, fordi samlebåndsarbejde vandt frem i industrien.
I 1920’erne fik USA’s voksende middelklasse derfor råd til at købe varer, som hidtil havde været forbeholdt en lille og stenrig elite.
Intet produkt havde større betydning for den amerikanske økonomis opblomstring end bilen.
Som ringe i vandet bredte effekten af det øgede bilsalg sig til hele USA.
Stålindustrien, gummifabrikanter og lædervirksomheder profiterede af at levere råvarerne til fremstillingen af 26 millioner biler.
Flere biler medførte også anlæggelsen af nye veje, hvilket gav beskæftigelse til titusinder.
Langs de nye veje skød benzinstationer og restauranter op, hvilket også øgede beskæftigelsen, mens oliestaten Texas blev rig på at sørge for benzin til de mange bilister.
Antallet af husejere steg takket være adgangen til afbetalingsordninger, og alt fra flyttefirmaer til møbelindustrien nød godt af de mange hushandler.
Optimisme og højt humør kom til at præge forbrugsfesten, der varede et helt årti.
Sport samlede amerikanerne
Arbejdernes ugentlige arbejdstid faldt til 48,8 timer i løbet af 1920’erne, og i 1926 begyndte Ford-fabrikkerne at holde lukket i weekenden.
Snart fulgte flere koncerner efter.
Amerikanerne brugte en betydelig del af deres voksende fritid på at se sport.
Boksning, baseball og amerikansk fodbold tiltrak flest tilskuere, og sportsstjernerne tjente store summer.
Børnearbejde fortsatte
Selvom arbejdsløsheden i USA faldt fra 12 mio. til blot 3 mio. i 1920’erne, blev fattigdom ikke udryddet.
60 pct. af de amerikanske familier var dybt afhængige af, at børnene også tjente en skilling – enten ved at arbejde på fabrik, hjælpe til på gården eller sælge aviser på gaden.
Især landmænd og afro-amerikanere døjede med fattigdom i det ellers gyldne årti.
Bilens triumftog begyndte
I løbet af de brølende tyvere blev hver sjette amerikaner bilejer – og halvdelen af dem købte en Ford T.
Den var driftssikker og nem at vedligeholde, og prisen faldt år for år, fordi Henry Ford effektiviserede samlebåndsarbejdet på sine fabrikker.
I 1920 lød salgsprisen på 395 dollars (ca. 34.000 nutidskroner), mens en Ford T i 1925 blev solgt for bare 260 dollars (ca. 25.600 nutidskroner).
Skyskraberne skød i vejret
New York fik sine første skyskabere i 1800-tallet, og i løbet af 1920’erne kom mange flere til.
På Manhattan byggede New Yorks telefonselskab et 150 m højt hovedkontor i 1927. Året efter blev den endnu højere Standard Oil Building på 31 etager indviet.
Midt på Manhattan begyndte byggeriet af den ikoniske Chrysler Building i art deco-stil. Med sine 319,8 m blev den verdens højeste bygning.