Pan American var præsidents luksusfly

Roosevelt krydsede atlanten i en vandflyver

I 1943 anvendte USA's præsident for første gang et fly som transport på vej til et møde. Rejsetiden gik bl.a. med at lægge kabale, beundre udsigten og sove i dobbeltseng.

I 1943 anvendte USA's præsident for første gang et fly som transport på vej til et møde. Rejsetiden gik bl.a. med at lægge kabale, beundre udsigten og sove i dobbeltseng.

The Granger Collection/Ritzau Scanpix

Atlanterhavet vrimlede med tyske ubåde, da USA’s præsident, Franklin D. Roosevelt, i januar 1943 skulle mødes med den britiske premierminister, Winston Churchill, i Casablanca i Nordafrika.

Derfor valgte Roosevelt som den første præsident at benytte luftvejen.

Den 11. januar lettede den civile Pan Am-vandflyver Boeing 314 Dixie Clipper fra Miami i Florida med kaptajn Howard Cone ved styrepinden.

Vandflyveren var verdens første og største langdistancepassagerfly, og med som eskorte havde maskinen 35 kampfly.

Da Clipperen var nået op i flyvehøjde, fik præsidenten serveret morgenmad, hvorefter han skiftede fra formelt tøj til en mere afslappet rejsegarderobe i form af sweater og slacks.

Franklin D. Roosevelt holder fødselsdag

Besætningen på det første præsidentfly havde sørget for fødselsdagskage til Franklin D. Roosevelt, der fyldte 61 år på vej tilbage fra konferencen i Afrika.

© Everett Collection/Bridgeman Images

Efter en mellemlanding i Port of Spain på Trinidad satte flyet næste dag kurs mod Belém i det nordlige Brasilien. På denne strækning fordrev Roosevelt tiden med at lægge kabale og beundre den vidtstrakte regnskov, som flyet passerede hen over.

Fra Belém begav Clipperen sig ud på rejsens tredje og mest risikable stræk, turen over det ubådsbefængte Atlanterhav til Bathurst (nu Banjul) i Gambia i Vestafrika.

Under den 19 timer lange passage over havet sov præsidenten det meste af tiden i en dobbeltseng, der var installeret til lejligheden, så han kunne møde udhvilet op til konferencen.

Uden dramatik af nogen art nåede flyet sikkert til Bathurst, hvor præsidenten og hans følge skiftede til et transportfly, der bragte dem den sidste strækning til Casablanca.

Efter konferencen fløj Roosevelt samme vej tilbage til USA, hvor han landede den 31. januar. Dagen forinden havde han fejret sin fødselsdag oppe i skyerne.

Med den lange rejse indledte Roosevelt de flyvende præsidenters epoke.

Vandflyveren var dog slet ikke bygget til formålet, og først efterfølgeren Douglas VC-54C, et militærfly med kælenavnet Sacred Cow (Hellige Ko), blev som første fly indrettet med præsidentsuite, konferencerum og kommunikationscenter.

Roosevelt nåede dog kun at benytte dette fly en enkelt gang før sin død, da han fløj til Sovjet for at deltage i Jaltakonferencen i februar 1945.

Herefter overtog hans efterfølger, Harry S. Truman, Sacred Cow, der reelt var historiens første Air Force One.

Navnet blev dog først officielt anvendt under Kennedy-administrationen i 1962.