Den første sociale medie-platform efter vor tids standarder blev grundlagt af amerikaneren Andrew Weinreich. Han skabte mediet Six Degrees, hvis hjemmeside gik i luften i maj 1997. Six Degrees gav brugerne mulighed for at oprette profiler, blive venner med andre brugere, sende beskeder til deres venner og blogge om deres liv.
Siden var indledningsvis en succes og fik omkring 3,5 mio. registrerede brugere i sin mest populære periode. Selvom Six Degrees blev forholdsvis populær, satte den teknologiske udvikling dog sine begrænsninger.
Sidst i 1990'erne var adgangen til internettet stadig begrænset – primært fordi internetadgang kostede mange penge. Aktiviteten blandt brugerne på Six Degrees var derfor sparsom.
Ifølge Weinreich var det også en stor ulempe, at digitale kameraer og mobiltelefoner endnu ikke var slået igennem, og at deling af billeder og videoer ikke var særlig udbredt.
Sidst, men ikke mindst, var markedet for online annoncering endnu ikke moden. De mange teknologiske benspænd betød i sidste ende, at Six Degrees ikke kunne omsætte sin popularitet til penge.