Dreng samler slik

Hvorfor får børn slik til halloween?

Før 1950’erne fik børn nødder og bagværk til halloween, når de gik rundt fra hus til hus. Men så udtænkte snedige reklamefolk en plan for at sælge mere slik.

Før 1950’erne fik børn nødder og bagværk til halloween, når de gik rundt fra hus til hus. Men så udtænkte snedige reklamefolk en plan for at sælge mere slik.

E.J. Brach & Sons

Traditionen med at dele slik ud til børn til halloween blev opfundet af amerikanske slikfabrikanter. Før 1950’erne fik børn typisk udleveret mønter, legetøj, nødder eller hjemmelavet bagværk, når de kimede på døre til halloween. Men slikindustrien så en god mulighed for profit og begyndte fra 1950’erne at markedsføre slik som en del af halloween.

Dreng samler slik

Reklamefolk sørgede for at gøre slik til en del af halloween – her i en reklame fra 1962.

© E.J. Brach & Sons

Forinden havde reklamefolk fra slikindustrien ivrigt været på jagt efter en højtid, hvor slik og søde sager kunne være i centrum for fejringen. Fra 1916 og i de efterfølgende år kørte slikproducenterne store reklamekampagner for Candy Day – en ny, selvopfunden højtid på den anden søndag i oktober, som – ifølge sliksælgerne – handlede om at fejre venskab og kærlighed ved at forære andre søde sager.

Gennembruddet kom i 1950’erne

Reklamefolkene satte annoncer i en lang række aviser, hyrede skuespillere til reklamer og delte gratis slik ud til bl.a. forældreløse børn og gamle damer. Men det store gennembrud kom først i 1950’erne, da slikindustrien fik overtalt butikker til at promovere slik som en naturlig del af halloween, der også lå i oktober.

Her er USA’s mest populære halloween-slik

Hvert år går amerikanerne slik-grassat, når halloween nærmer sig. Ifølge det amerikanske medie Business Insider vil amerikanerne i år bruge 3 mia. dollars på halloween-slik – det svarer til næsten 20 mia. kroner. For de penge køber amerikanerne 300.000 tons slik – seks gange Titanics vægt.

Salgstal viser, at det populæreste halloween-slik i USA er Reese’s Peanut Butter Cups – skarpt forfulgt af Skittles og M&M’s.

Reklamefremstødet gav pote. Slikket bed sig hurtigt fast hos børnene, men også hos forældrene, som nu kunne købe store poser med indpakket slik, der blot skulle udleveres. Allerede i 1970’erne fik de udklædte børn næsten udelukkende udleveret sukkersager til halloween.