Stewardesser til lir og lårkort gav succes
I 1930 steg den første stewardesse ombord på en flyvemaskine og slog så eftertrykkeligt hul i mændenes verden, at kvinderne de næste 40 år herskede i flykabinen. Prisen var lange, udslidende arbejdsdage, farefulde rejser og lumre tilbud.

Stewardessens indtog varslede begyndelsen på en ny tid i den civile luftfart. Smukke kvinder blev hurtigt en vigtig reklamesøjle for selskaberne.
Et usædvanligt syn møder de jakkeklædte herrer, da de vil stige ombord på flyveren i Chicagos lufthavn den 15. maj 1930.
Oppe for enden af trappen står – helt uhørt! – en kvinde og byder velkommen med stram honnør.
Dagen er Ellen Churchs første som stewardesse hos luftfartsselskabet Boeing Air Transport. De mandlige passagerer, der hovedsageligt er forretningsfolk, kender til kvindelige sekretærer hjemme fra kontoret, men i luftrummet har de aldrig set mage.
På de mere luksuriøse flyvninger står såkaldte cabin boys eller stewards for at anvise passagererne deres pladser og servere et måltid mad.
Ellers er det andenpilotens opgave at skænke kaffen for de rejsende, når opgaverne i cockpittet levner ham tid til det.
Alt det ændrer Ellen Church på. Hun er den første kvinde i stewardessefaget – og hun har selv opfundet sin stilling.
En stewardesse var en kvinde
Året før var Ellen Church mødt op på kontoret hos distriktschefen for Boeing Air Transport i San Francisco – Steve Stimpson.
Den 24-årige sygeplejerske havde taget flyvercertifikat, og hendes drøm var et arbejde i luften.
Men hun var klar over, at tiden endnu ikke var moden til, at en kvinde kunne få plads i cockpittet hos luftfartsselskaberne.
I stedet præsenterede hun Steve Stimpson for en anden idé: Hun ville arbejde i flyets kabine.
“Som sygeplejerske kan jeg være til assistance for passagerer, der bliver skidt tilpas”, argumenterede hun kækt.
Stimpson var hurtigt overbevist og gav begejstret idéen videre til sin chef:
“Tænk på den nationale opmærksomhed, vi kan få på det”.
Han havde dog også en mere praktisk bagtanke. Kort forinden oplevede han til sit store ubehag en andenpilot hælde kaffe i skødet på en passager. Kluntethed af den kaliber ville ikke forekomme hos en kvinde, mente Stimpson.