Kostumer og musik låner fra nutiden
“Bridgerton” følger den unge adelskvinde Daphne Bridgerton, der ligesom mange andre af overklassen giftemodne piger er på jagt efter en ægtemand, der kan sikre hendes familie økonomisk.
Under den årlige balsæson bliver hun udvalgt som dronningens kæledægge og drages samtidig mod den mystiske, mørke hertug af Hastings, Simon Basset. Snart skaber det celebre par overskrifter i sladderpressen.
Serien er lige dele skamløs sæbeopera og storslået kostumedrama frit efter Jane Austens drejebog – tilsat erotik og et moderne persongalleri bestående af hvide og farvede skuespillere.
Det er forfriskende at se nuancer af sort og brun i de notorisk hvide kostumedramaer. Og helt grebet ud af luften er grebet ikke: Det anslås, at op mod 20.000 sorte levede i England i begyndelsen af 1800-tallet, men hovedparten var nuværende eller tidligere slaver.
Når serien postulerer, at sorte mænd og kvinder gik på dansegulvet med den hvide overklasse, er det revisionistisk historiefortælling nærmest uden noget hold i virkeligheden.
Der findes nogle få eksempler på sorte, der havde held til at kravle op ad samfundets rangstige. Mest berømt er den tidligere slave og senere professionelle bokser Bill Richmond, der var venner med lord Byron og levede en tilværelse i luksus. Richmond, der har tjent som inspiration for bokseren Will Mondrich i serien, var dog undtagelsen. Hovedparten af de sorte befandt sig på samfundets bund.
I “Bridgerton” forklares tilstedeværelsen af sorte hertuger med, at den sindssyge konge George 3.s kone, dronning Charlotte, er sort. For at gøre overklassen mere mangfoldig uddeler hun grev- og hertugskaber til sorte mennesker. Det er meget usandsynligt – men dog ikke fuldstændig umuligt – at dronning Charlotte havde sorte aner i virkeligheden. Men der var ingen sorte slaver, der blev slået til adelsmænd.
Så meget indrømmer seriens skaber Chris Van Dusen da også selv.
“Det er en verden skabt i et nyt billede. Vores mål med serien var at blande historie og fantasi på spændende måder”, udtalte han i et interview efter premieren på første sæson.
Denne blanding af fiktion og fakta afspejles også i seriens visuelle udtryk. Kostumeafdelingens 238 ansatte har med egne ord givet de riges kjoler og klæder et “ungt og sexet” look, der får 1813 til at minde lidt om nutiden. Og adelsparrene indtager dansegulvet til strygerudgaver af moderne popmusik. Når der spilles op til dans, står det altså for alvor klart, hvor meget den kunstneriske frihed overtrumfer fakta.
Glamour er langt fra virkeligheden
“Bridgerton” sparker det britiske periodedrama ind i en ny tidsalder med et moderne galleri af hvide og sorte skuespillere og lagengymnastik nok til at få Jane Austen til at rødme. Som glamourøst eventyr om de rige og berømtes kærlighedskvaler fungerer serien upåklageligt.
Som historisk dokument over en skelsættende tidsperiode i Storbritanniens historie er “Bridgerton” omtrent lige så usund som de fede flødeskumskager, karaktererne mæsker sig i.