Verden så til i chok, da mænd fra den islamistiske terror-organisation al-Qaeda kaprede to passagerfly og fløj dem ind i World Trade Center i New York den 11. september 2001. Konsekvenserne efter terrorangrebet var mange, ikke mindst i forhold til flysikkerheden.
I årene efter indførte regeringer og luftfartsselskaber verden over en masse tiltag, som skulle forhindre nye angreb. Antiterror-foranstaltningerne er talrige, men de kan inddeles i tre større grupper.
1: Paskontrol sikrer identiteten

Uden et gyldigt pas er det nu stort set umuligt at komme ombord på et passagerfly.
Flere af terroristerne den 11. september havde mangelfulde identifikationspapirer, men de fik alligevel lov til at gå ombord på flyene. Årsagen var, at flyene aldrig forlod USA, fordi de fløj indenrigsruter.
I dag skal alle passagerer kunne fremvise gyldig legitimation udstedt af staten for at komme ombord på et indenrigsfly. Ligeledes holder flyselskaberne øje med, at al bagage i lasten er blevet tjekket ind af passagerer, som er med på flyet.
2: Scannere afslører gemte våben

Alle passagerer skal passere gennem en fuldkrops-scanner, der afslører skjulte genstande.
Fire af terroristerne aktiverede metaldetektoren. Mændene blev derefter undersøgt med en håndholdt scanner – og alligevel fik de lov til at stige ombord på deres fly. Terroristerne medbragte alle våben, men inden angrebet på World Trade Center var det på mange flyafgange i USA tilladt at medbringe knive, så længe de ikke var længere end 10 cm.
I dag er det forbudt at medbringe spidse genstande og mere end 100 ml væske. Sidstnævnte er en foranstaltning, som skal forhindre terrorister i at medbringe store mængder flydende sprængstof.
Lufthavnene har desuden bedre fuldkrops-scannere, der vha. elektromagnetiske stråler kan afsløre skjulte genstande på kroppen. Håndbagagen scannes separat.
3: Piloterne og cockpittet er bedre beskyttet

Flykaprere har i dag nærmest ingen chance for at nå frem til piloterne i cockpittet.
Sikkerheden er også blevet forbedret i selve flyet. Mange fly har i dag tykke, skudsikre døre ind til cockpittet, som kun kan åbnes indefra. Visse fly har sågar kameraer til videoovervågning, så piloterne kan holde øje med aktiviteten i flyets kabine.
På amerikanske fly har piloterne i dag også tilladelse til at bære håndvåben, såfremt de har modtaget træning og har en gyldig tilladelse til at bære det specifikke skydevåben.