
Gottleb Daimler (tv.) og Wilhelm Maybach (th.)
Opfinderne bag vidunderet: Makkerpar satte tempo på verden
Wilhelm Maybach var 15 år og forældreløs, da han i 1861 kom i lære på et maskinværksted ejet af en godgørende organisation.
Her mødte han Gottlieb Daimler, som var ingeniør og Maybachs overordnede. De to indledte et makkerskab, som skulle ændre historien.
Daimler og Maybach opfandt nemlig en forbrændingsmotor, som var langt lettere end de eksisterende motorer, og den var derfor velegnet til at sætte på hjul.
Opfindelsen gav kraft – først til motorcykler og senere til biler, luftskibe og fly.
Historiens berømte motorcykler

Velocipede
Frankrig, 1867
Drivkraft: Damp
Topfart: 14 km/t.

Reitwagen
Tyskland, 1885
Drivkraft: Benzin
Topfart: 11 km/t.

Harley-Davidson
USA, 1938
Drivkraft: Benzin
Topfart: 150 km/t.





Motorcyklen i tal
- Motor: Benzinmotor
- Kraft: 0,5 hk
- Topfart: 11 km/t.
- Bremse: Bagbremse
- Produktionsår: 1885
Sadlen gemmer motoren
Et gløderør antænder benzinen og starter dermed forbrændingsmotoren. Systemet er en stabil kraftkilde, men ved hastigheder på over 11 km/t. kan motorvarmen dog få sadlen til at bryde i brand.
Side-hjul holder cyklen stabil på vejen
Støttehjul monteret på hver side af motorcyklen giver køretøjet stabilitet under kørslen og sikrer, at den ikke vælter pga. den lave hastighed.
Rammen er lavet i træ.
Gearkasse regulerer hastigheden
En drivrem (1) overfører kraften fra motoren til to tandhjul (2), der driver baghjulet rundt. Vha. et håndtag kan drivremmen flyttes mellem to remskiver med forskellig diameter (3) og ændre hastigheden.

Motoren kørte på alkohol og udviklede et damptryk på 3,5 atmosfære. Kraften gav cyklen en topfart på 24 km/t.
Alkohol drev den trehjulede
Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterede med dampdrevne motorcykler.
Til industriudstillingen i Paris i 1884 fremstillede han en særlig udgave med tre hjul.
Motoren havde så meget damptryk, at den kunne køre ca. 50 km. Herefter begyndte det besværlige arbejde med at opbygge damptrykket igen.

2020: Museum passer på cyklen
Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.
Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.