Benzin gav tohjulet fart

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den benzindrevne forbrændingsmotor blev drømmen om en driftssikker, letbetjent motorcykel til virkelighed.

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den benzindrevne forbrændingsmotor blev drømmen om en driftssikker, letbetjent motorcykel til virkelighed.

Shutterstock

Gottleb Daimler (tv.) og Wilhelm Maybach (th.)

© Imageselect

Opfinderne bag vidunderet: Makkerpar satte tempo på verden

Wilhelm Maybach var 15 år og forældreløs, da han i 1861 kom i lære på et maskinværksted ejet af en godgørende organisation.

Her mødte han Gottlieb Daimler, som var ingeniør og Maybachs overordnede. De to indledte et makkerskab, som skulle ændre historien.

Daimler og Maybach opfandt nemlig en forbrændingsmotor, som var langt lettere end de eksisterende motorer, og den var derfor velegnet til at sætte på hjul.

Opfindelsen gav kraft – først til motor­cykler og senere til biler, luftskibe og fly.

© ROGERIOMACHADO

Velocipede

Frankrig, 1867
Drivkraft: Damp
Topfart: 14 km/t.

© Shutterstock

Reitwagen

Tyskland, 1885
Drivkraft: Benzin
Topfart: 11 km/t.

© Shutterstock

Harley-Davidson

USA, 1938
Drivkraft: Benzin
Topfart: 150 km/t.

Motoren kørte på alkohol og udviklede et damptryk på 3,5 atmosfære. Kraften gav cyklen en topfart på 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkohol drev den trehjulede

Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterede med dampdrevne motorcykler.

Til industriudstillingen i Paris i 1884 fremstillede han en særlig udgave med tre hjul.

Motoren havde så meget damptryk, at den kunne køre ca. 50 km. Herefter begyndte det besværlige arbejde med at opbygge damptrykket igen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på cyklen

Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.