Shutterstock

Benzin gav tohjulet fart

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den benzindrevne forbrændingsmotor blev drømmen om en driftssikker, letbetjent motorcykel til virkelighed.

Gottleb Daimler (tv.) og Wilhelm Maybach (th.)

© Imageselect

Opfinderne bag vidunderet: Makkerpar satte tempo på verden

Historiens berømte motorcykler

© ROGERIOMACHADO

Velocipede

Frankrig, 1867
Drivkraft: Damp
Topfart: 14 km/t.

© Shutterstock

Reitwagen

Tyskland, 1885
Drivkraft: Benzin
Topfart: 11 km/t.

© Shutterstock

Harley-Davidson

USA, 1938
Drivkraft: Benzin
Topfart: 150 km/t.

Motorcyklen i tal

  • Motor: Benzinmotor
  • Kraft: 0,5 hk
  • Topfart: 11 km/t.
  • Bremse: Bagbremse
  • Produktionsår: 1885
ART Collection/Imageselect

Sadlen gemmer motoren

Et gløderør antænder benzinen og star­­ter dermed for­bræn­dings­­mo­to­ren. Systemet er en stabil kraft­kil­de, men ved hastigheder på over 11 km/t. kan mo­tor­var­men dog få sadlen til at bryde i brand.

ART Collection/Imageselect

Side-hjul holder cyklen stabil på vejen

Støttehjul monteret på hver side af motorcyklen giver køretøjet stabilitet under kørslen og sikrer, at den ikke vælter pga. den lave hastighed.

ART Collection/Imageselect

Rammen er lavet i træ.

ART Collection/Imageselect

Gearkasse regulerer hastigheden

En drivrem (1) overfører kraften fra motoren til to tandhjul (2), der driver baghjulet rundt. Vha. et håndtag kan drivremmen flyttes mellem to remskiver med forskellig diameter (3) og ændre hastigheden.

ART Collection/Imageselect & JoJan

Motoren kørte på alkohol og udviklede et damptryk på 3,5 atmosfære. Kraften gav cyklen en topfart på 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkohol drev den trehjulede

Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterede med dampdrevne motorcykler.

Til industriudstillingen i Paris i 1884 fremstillede han en særlig udgave med tre hjul.

Motoren havde så meget damptryk, at den kunne køre ca. 50 km. Herefter begyndte det besværlige arbejde med at opbygge damptrykket igen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på cyklen

Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.