Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Benzin gav tohjulet fart

Først med Maybach og Daimlers Reitwagen og den benzindrevne forbrændingsmotor blev drømmen om en driftssikker, letbetjent motorcykel til virkelighed.

Shutterstock

Gottleb Daimler (tv.) og Wilhelm Maybach (th.)

© Imageselect

Opfinderne bag vidunderet: Makkerpar satte tempo på verden

Wilhelm Maybach var 15 år og forældreløs, da han i 1861 kom i lære på et maskinværksted ejet af en godgørende organisation.

Her mødte han Gottlieb Daimler, som var ingeniør og Maybachs overordnede. De to indledte et makkerskab, som skulle ændre historien.

Daimler og Maybach opfandt nemlig en forbrændingsmotor, som var langt lettere end de eksisterende motorer, og den var derfor velegnet til at sætte på hjul.

Opfindelsen gav kraft – først til motor­cykler og senere til biler, luftskibe og fly.

Historiens berømte motorcykler

Motorcyklen i tal

  • Motor: Benzinmotor
  • Kraft: 0,5 hk
  • Topfart: 11 km/t.
  • Bremse: Bagbremse
  • Produktionsår: 1885
ART Collection/Imageselect

Sadlen gemmer motoren

Et gløderør antænder benzinen og star­­ter dermed for­bræn­dings­­mo­to­ren. Systemet er en stabil kraft­kil­de, men ved hastigheder på over 11 km/t. kan mo­tor­var­men dog få sadlen til at bryde i brand.

ART Collection/Imageselect

Side-hjul holder cyklen stabil på vejen

Støttehjul monteret på hver side af motorcyklen giver køretøjet stabilitet under kørslen og sikrer, at den ikke vælter pga. den lave hastighed.

ART Collection/Imageselect

Rammen er lavet i træ.

ART Collection/Imageselect

Gearkasse regulerer hastigheden

En drivrem (1) overfører kraften fra motoren til to tandhjul (2), der driver baghjulet rundt. Vha. et håndtag kan drivremmen flyttes mellem to remskiver med forskellig diameter (3) og ændre hastigheden.

ART Collection/Imageselect & JoJan

Motoren kørte på alkohol og udviklede et damptryk på 3,5 atmosfære. Kraften gav cyklen en topfart på 24 km/t.

© Edward Henry Knight

Alkohol drev den trehjulede

Franske Louis-Guillaume Perreaux eksperimenterede med dampdrevne motorcykler.

Til industriudstillingen i Paris i 1884 fremstillede han en særlig udgave med tre hjul.

Motoren havde så meget damptryk, at den kunne køre ca. 50 km. Herefter begyndte det besværlige arbejde med at opbygge damptrykket igen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Museum passer på cyklen

Den oprindelige Reitwagen gik tabt, da en voldsom brand i 1903 hærgede Daimler-Motoren-Gesellschaft i Stuttgart, men kopier er udstillet på forskellige museer, fx på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Her bliver samlingens omkring 160 køretøjer vedligeholdt af et særligt center, som også leverer reservedele til private veteranejere.

Læs også:

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul