Taj Mahal står sikkert på usikker grund
Da Shah Jahans yndlingshustru, Mumtaz Mahal, døde i 1631, besluttede den indiske stormogul at bygge et mausoleum, som skulle hylde hendes skønhed for altid. I et kapløb med regntiden begyndte en hær af slavearbejdere arbejdet med at skabe Taj Mahal.

Problemerne hobede sig op under planlægningen og byggeriet af Taj Mahal. Sumpet underlag truede fundamentet, arbejderne var i kapløb med regntiden og stenbruddet kunne ikke følge med.
Med bekymret mine betragtede arkitekterne Mir Abd al-Karim og Makramat Khan floden Yamuna, som slyngede sig gennem Agra. Vandet var helligt for Indiens millioner af hinduer, der rejste til byen for at sprede deres afdødes aske i Yamuna. Men den over 1.300 km lange biflod til Ganges var også dødsensfarlig. På vejen gennem Agra slog den 200 m brede Yamuna flere steder en bue og skiftede retning med over 90 grader.
Når smeltevand fra Himalayas tinder pressede sig gennem flodlejet omkring august, svulmede Yamuna op og løb over sine bredder. Ofte 100 m ind over land. I værste fald slugte floden alt på sin vej: huse, mennesker og selv store paladser.
På netop dette sted – i en bue ved Yamunas smattede bred – ønskede herskeren over Indiens Mogulrige at bygge et enormt mausoleum. Mir Abd al-Karim og Makramat Khan vidste, at opgaven ville blive deres livs udfordring.
I sval skygge under en rød baldakin ventede Shah Jahan spændt på sine arkitekters forslag. Stormogulen, hvis navn betyder “Verdens Konge”, var vant til at få sin vilje, men som en erfaren bygherre anerkendte han, at planen var yderst ambitiøs.
Samme sommer i 1631 havde stormogulen mistet sin yndlingshustru, Mumtaz Mahal. Knuget af sorg havde Shah Jahan svoret at bygge hende et gravmæle, hvis skønhed og størrelse skulle overgå alle mausoleer i mogulernes rige. Selvom Shah Jahan var muslim, ønskede han at give hustruens sidste hvilested en markant placering ned til hinduernes hellige flod. Herfra ville alle, som sejlede forbi, kunne beundre mausoleet – og Shah Jahans magt.
Samtidig skulle bygningen afspejle det multietniske Indien. Tegningerne viste persisk-inspirerede løgkupler, islamisk kalligrafi, stram hinduistisk symmetri og en klassisk mogulsk vandhave med kanaler og springvand.
Spørgsmålet var, hvordan et tonstungt mausoleum i sten og marmor kunne placeres lige ud til den mudrede flod, som årligt forårsagede oversvømmelser, død og ødelæggelse. Stormogulen så afventende på sine to arkitekter.