I dronning Victorias London står tiden aldrig stille. Store sejlskibe med varer fra kolonierne glider dagligt op ad floden Themsen for at lægge til kaj ved de mange handelshuse. Den voksende industri skaber formuer og arbejdspladser, men også trængsel – ikke mindst på de færger og broer, der fragter mennesker og gods på tværs af Themsen. Floden er ved at blive en hæmsko for byens vækst.
Især bydelen East End vokser eksplosivt. Men den østligste bro over floden er den gamle London Bridge, der dagligt må lægge sten til over 100.000 fodgængere og 20.000 køretøjer. Mennesker og gods klumper sig sammen i en grad, der frustrerer både forretningsdrivende, politikere og borgere. Alle er enige om, at noget må gøres. Spørgsmålet er bare hvad. Og hvor.
Det britiske parlament nedsætter i 1876 en komité, der skal finde svar på de spørgsmål. Londons stadsarkitekt, Horace Jones, fastslår, at den optimale løsning vil være en forbindelse nær den gamle kongeborg, Tower of London.
Resten overlader han klogeligt til politikerne, for en forbindelse, der krydser Themsen, krydser også en lang række magtfulde interesser.
Tower Bridge blev til under protester
Først og fremmest er der byens handelshuse, der vil have glæde af en østlig forbindelse, men de vil under ingen omstændigheder finde sig i en bro, der spærrer for deres store, havgående skibe. Kommunale embedsfolk i London foreslår en færgeforbindelse, der skal være gratis for borgerne. Men trafikken vokser så hurtigt, at færger ikke vil kunne følge med.
En sammenslutning af byens østlige industrivirksomheder anbefaler i stedet en tunnel. Sådan en vil ikke forstyrre skibenes høje master, hverken når den konstrueres, eller når den står færdig. Til gengæld vil tunnellen få svært ved at afvikle den tunge trafik, der især består af hestevogne, i en fart.
Men det har tunnelfortalerne en løsning på: Elevatorer kan få vogne og hestespand hurtigt op og ned, mener de. En kaptajn og en kusk med erfaring i hesteelevatorer bevidner foran parlamentet, at det er pærenemt at få de firbenede trækdyr til at køre i elevator. Alligevel er komiteen ikke overbevist, og snart må tunnellobbyen resignere.
Parlamentet beslutter sig i 1885 for en bro. Men handelshusene vil ikke acceptere broløsningen uden sværdslag og får indføjet i loven Tower Bridge Act, at de har krav på erstatning, hvis broen eller byggeriet af den på nogen måde forringer deres forretning.
Parlamentet vælger derfor at hente inspiration til sejlskibsvenlige broer i andre europæiske havnebyer. En københavnsk embedsmand bliver inviteret til London for at fortælle om de danske erfaringer med havnebroer, og komiteen gennemgår broprojekter i Holland, Belgien og Skotland. Men det bliver byens egen arkitekt, der tegner Tower Bridge.
Stadsarkitekten Horace Jones har en idé til, hvordan Tower Bridge kan lykkes, og den idé præsenterer han for parlamentet. Jones’ løsning er både baseret på andre bybroer og på den allernyeste teknik.
Sammen med ingeniøren John Wolfe-Barry, der har tegnet og bygget adskillige broer, foreslår han at bygge en klapbro. Broskelet og klapper skal konstrueres af et materiale, der er let og stærkt, men også ganske nyt og uprøvet til broer – stål.
Parlamentet lader sig overbevise af Wolfe-Barrys erfaring og Jones’ opfindsomhed, og parret får brug for begge dele, for kravene til den nye bro er nærmest uforenelige.